Fotograf: Privat

Kategori: Forskning | Säkerhet

Hallå där, Ulf Siwe!

Hallå där, Ulf Siwe – kommunikationschef på MonaLisa 2.0-projektet som hade både avslutning och kick-off för två projekt förra veckan.

Vad hände på MonaLisa 2.0-konferensen förra veckan?

– Dels så handlade det om att MonaLisa 2.0-projektet tar slut i december i år, och vi ville redovisa resultatet från projektet. Dels såg vi konferensen som en kick-off för det projekt som nu tar vid istället, STM Validation Project.

Hur gick konferensen?

– Vi sammanfattar det som en succé! Det var en gratiskonferens med 280 anmälda besökare. Det visar hur stort intresset är för det vi gör. Det blev många givande samtal och diskussioner. Både under seminarierna och under de medvetet långa pauserna.

Vad skapade mest diskussion?

– Flest frågor fick vi när vi hade en paneldiskussion om STM Validation Project. Det var frågor från alla möjliga håll inom olika industrier och det verkar finnas ett stort intresse för projektet.

När MonaLisa-projektet nu snart är över, hur skulle du sammanfatta resultatet?

– Mona Lisa-projektet har levererat det vi tog oss an att göra från början. Och dessutom lite till. Vi har fått flera olika lösningar och idéer i drift. Till exempel en säkerhetsstudie om positionering inomhus där den italienska flottan nu beställt sådana system till tio nybyggen. Och framförallt har vi fått ruttplanering och ruttutbyte att bli en internationell standard, något som är en väldigt fin fjäder i hatten.

Nästa steg då, STM Validation Project, vad kommer det gå ut på?

– Kortfattat handlar det om vi ska validera och vidareutveckla de koncept som vi har tagit fram genom MonaLisa 2.0 och undersöka om de fungerar i verkligheten. Rent praktiskt handlar det om att vi ska testa koncepten på en testbädd bestående av 300 fartyg, 13 hamnar och fem servicecenter. Det kommer bli en spännande resa!

När kommer ni komma igång?

– Vi har planerat att testbäddarna ska vara klara till mars 2017. Men det är en hel del jobb som ska göras innan dess. Det ska monteras utrustning ombord på fartygen och i hamnarna och vi ska synkronisera det hela med en del andra projekt. Sedan ska projektet pågå till slutet av 2018.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.