Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Miljö | Offshore | Passagerarsjöfart

Hallå där, Christopher Anderberg!

Hallå där, Christopher Anderberg – organisatör för ett seminarium om arktisk sjöfart som arrangeras på Chalmers i Göteborg under torsdagen.

Berätta – vad handlar seminariet mer specifikt om?

–  Fokus ligger på den arktiska sjöfarten sett ur ett hållbarhetsperspektiv, hur synen är på möjligheten att bedriva en hållbar sjöfart i Arktis. Det finns ju ett stort intresse för arktisk shipping, samtidigt som det inte varit så mycket debatt om det här tidigare. Nu hoppas vi att detta seminarium blir en början som vi sedan kan jobba vidare på. 

Vilka föreläsare kommer? 

– Vi har fem föreläsare från olika delar av branschen. Bland annat kommer Turid Stemre från norska Sjöfartsdirektoret att berätta om hur arbetet går med Polarkoden (IMO:s kommande regelverk för arktisk sjöfart, reds anm), som hon har varit inblandad i. Polarkoden är ju väldigt viktig och är tänkt att omfatta alla miljökrav för den arktiska sjöfarten, så egentligen kommer väl alla talare på seminariet att ta upp och belysa Polarkoden på något sätt. 

Ni har även föreläsare från industrisidan av den arktiska sjöfarten, förstår jag?

– Ja, Åke Rohlén från göteborgsföretaget Arctic Marine Solutions ska berätta om den arktiska sjöfarten ur ett offshore-perspektiv och Patrik Svahn från Stena Bulk ska tala om sina erfarenheter från resan han gjorde genom Nordostpassagen med Stena Polaris. Dessutom kommer Thomas Dahlgren från forskningsföretaget UNI Resarch plus Tom Arnbom från Världsnaturfonden att tala. Så vi har en bra mix av talare, och hoppas förstås också på en bra diskussion under den avslutande paneldebatten. 

Hur mycket folk räknar ni med? 

– Förutom branschfolk tror vi att det kommer en hel del studenter, så vi tror nog att det kommer 50-60 personer totalt. 

Hur stort hot är egentligen sjöfarten mot Arktis?     

– Det klart största hotet mot Arktis är klimatförändringarna, som sker oavsett om det bedrivs någon sjöfart däruppe. Men samtidigt så bedrivs det ju offshore-aktiviteter i Arktis, plus att det vore en katastrof om det skedde en olycka med exempelvis ett tankfartyg där det blev stora oljeutsläpp. Det får bara inte hända. Det är en oerhört känslig miljö i Arktis, så därför är det viktigt att föra sådana här diskussioner om hur den arktiska sjöfarten ska bedrivas.

Det här seminariet är en första början, sa du – betyder det att det kommer fler seminarier om Arktis framöver? 

– Ja, vi hoppas på det. Planen är vi ska genomföra en hel serie seminarier om den arktiska sjöfarten framåt hösten.  

Fotnot: Seminariet om arktisk sjöfart hålls på Chalmers campus Lindholmen i Göteborg torsdagen den 5 juni med start klockan 13.00. Ytterligare information om seminariet hittar du här.

Kommentarer

  • Anonym

    Artikeln skrevs 4e juni 17:34, seminariet startade den 5e 13:00.
    Till en annan gång hade det varit roligt om berörda parter hade lite mer framförhållning. Annars kan man ju lika gärna läsa om det efteråt, då vet man ju också mer exakt vad man missade…

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.