Containerterminalen i Göteborgs hamn.
Pär-Henrik Sjöström

Fortsatt positivt för Göteborgs hamn

Container- och nybilshanteringen är ett par segment som fortsätter att öka i Göteborgs hamn, enligt statistik för det första halvåret.    

Relaterade artiklar

Under årets sex första månader ökade containervolymerna med 19 procent, från 318.000 till 378.000 tjugofotscontainrar. Nämnas kan dock att jämförelseperioden förra året var rekordsvag på grund av hamnkonflikten.

Energihamnen

Nybilsvolymerna ökade under det första halvåret med tio procent och totalt gick 152.000 bilar över kaj, vilket är den bästa siffran på tio år. Som tidigare beror ökningen mycket på Volvo Cars framgångsrika modellprogram. 

Den intraeuropeiska roro-trafiken till och från Göteborgs hamn, som till stor del utgörs av skogsprodukter och insatsvaror till verkstadsindustrin, ökade med fyra procent jämfört med förra året, som ändå blev ett rekordår. Totalt hanterades 305.000 enheter under årets sex första månader. 

Medvind för industrin

Hanteringen av energiprodukterna sjönk med tre procent till 11,7 miljoner ton, men även där var förra årets första halvår den bästa i hamnens historia. 

– Det går bra för svensk industri nu, det ser vi i hamnen. På fordonssidan ökar det hela tiden och energiprodukter ligger högt. Containerterminalen har ju gått igenom ett stålbad men även där börjar det se ljusare ut igen – kunderna och volymerna verkar nu återkomma. Containerterminalen har också slagit flera produktivitetsrekord under det senaste halvåret och kurvan pekar nu åt rätt håll, även om segmentet har en bra bit kvar tills det är där det borde vara, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB i ett pressmeddelande. 

Göteborgs Hamns volymer januari – juni 2018

  Januari-juni 2018 Januari-juni 2017 Jfr % januari-juni
Container, (TEU) 378 000 318 000 19%
Ro/ro-enheter 305 000 295 000 4%
Nya bilar 152 000 138 000 10%
Energiprodukter, mTon 11,7 12,0 -3%
Passagerare 679 000 729 000 -7%
Kryssningsanlöp 17 21 -19%
Totalt, mTon 20,6 20,8 -1%