Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Fartygsaffärer | Fartygsutrustning

Första av fem fartyg till Kustbevakningen

Kustbevakningen har nu tagit leverans av det första övervakningsfartyget, KBV 312, i en serie om fem enheter. Fartyget får Falkenberg på den svenska västkusten som hemmahamn.

Fartygen byggs av Baltic Workboats på ön Ösel, Estland. Gudmor för KBV 312 var Pernilla Ståhle. De nya fartygen ska ersätta äldre fartyg i den svenska kustbevakningsflottan och den totala investeringen ligger på SEK 200 miljoner vilket innebär att priset per fartyg ligger på 40 miljoner.

Enligt Kustbevakningen kommer KBV 312-serien som den kallas att nyttjas för övervakning, gränskontroll, fiskerikontroll, sjöräddning och i sjösäkerhetsarbete. 

Fartygen har en längd på 24,6 meter och bredd på 5,68 meter. De har en topphastighet på cirka 32 knop. Fartygen är utrustade med framdrivningssystem med framåtriktade propellrar från Volvo Penta. Systemet består av tre fullt integrerade drivenheter med en total framdrivningseffekt av totalt 1 764 kW. Enligt Volvo Penta ger systemet låg bränsleförbrukning och därmed minskad miljöpåverkan. De framåtriktade propellrarna ska också ge bättre manövreringsförmåga.

KBV 312-serien är också utrustad med Volvo Pentas elektroniska kontrollsystem EVC-E. En av funktionerna är att mittmotorn enligt företaget ”kan kopplas bort från normal körning under hamnmanövrar, så att motorns kraft kan användas till fartygets brandpump som används för extern brandbekämpning. I detta läge, kan fartyget drivas med de yttre motorerna med styrspaken eller de normala reglagen, detta ger stor flexibilitet att operera i alla typer av sjö- och vindförhållanden.”

KBV 312-serien är inte den enda nybyggnadserien från Kustbevakningen. Under de senaste åren har de tre kombinationsfartygen KBV 001 Poseidon, KBV 002 Triton och KBV 003 Amfitrite levererats. De tre fartygen kan ta hand om större volymer olja, nödbogsera och släcka bränder till sjöss.

Dessutom har Kustbevakningen beställt fyra kombinationsfartyg av typen KBV 031, från P+S Werften GmbH i Wolgast, Tyskland för EUR 86,3 miljoner. Fartygen är avancerade miljöskyddsfartyg och kan ta upp och lagra 250 kubikmeter olja i egna tankar.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.