Fotograf: Scandlines

Kategori: Reparationsvarv | Passagerarsjöfart

Fayard färdigställer Scandlines-duo

Det blir det danska reparationsvarvet Fayard A/S som kommer att färdigställa Scandlines två nya färjor.

Färjerederiet Scandlines tecknar kontrakt med varvet Fayard i Munkebo nära Odense om att färdigställa de två färjor som Scandlines övertog i mars 2014 från konkursboet efter det tyska varvet P+S Werften i Stralsund. Scandlines hade redan i april ingått avsiktsförklaring med Blohm + Voss i Hamburg om arbetet. Meningen var att kontraktet skulle undertecknas i början av sommaren, men Blohm+Voss andel i projektet begränsades emellertid till att ta utföra ett omfattande förberedande arbete som att ta fram ritningar och dokumentation.

Leverans 2015

Scandlines räknar med att sätta de två nya färjorna i trafik på linjen Gedser–Rostock under 2015. De ska ersätta Kronprins Frederik och Prins Joachim. De nya fartygen är specialkonstruerade för linjen och har kapacitet för 1.300 passagerare och 480 bilar eller 96 lastbilar vardera. De nuvarande färjornas kapacitet är 977 passagerare och 210 bilar eller 42 lastbilar.

De nya färjorna utrustas med Scandlines hybridsystem med batterier, som kombineras med skrubber. 

Arbetet påbörjas genast

– Vi är tacksamma för den tillit som Scandlines visar oss och åtar oss mycket gärna uppdraget. Arbetet inledes genast när det första fartyget ligger vid kaj hos oss om en veckas tid, säger Thomas Andersen, vd för Fayard.

Även Scandlines vd Søren Poulsgaard Jensen är nöjd med lösningen:

– Scandlines och Fayard har samarbetat genom de senaste 35 åren, och vi känner varvet som en pålitlig partner som kan hålla leveranstiderna. Det har varit avgörande för oss i denne process.

 

Kommentarer

  • Bertil Bengtsson

    Vackrare fartyg har skådats.

  • Stig Johansson

    Hur Har detta gott till något fulare har väl aldrig byggts?

  • S.Ailor

    Ja vacker var den da inte. Designavdelningen maste varit pa langsemester.

  • kaj sundberg

    de sku passa för eckerö line

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.