Fotograf: DFDS Group

Kategori: Folk/företag | Ekonomi | Passagerarsjöfart

DFDS går bättre på Nordsjön

DFDS växer på Nordsjön men den ryska marknaden tynger Östersjötrafiken, trots det senare gjorde rederiet en vinst på 350 miljoner i fjol.

DFDS levererar ett starkt 2013 och kan bokföra en omsättning på DKK 12 miljarder och en vinst på DKK 350 miljoner före skatt. Rederiet har fortsatt att strömlinjeforma verksamheterna vilket sänkt kostnaderna.

– Vi har dragit fördel av en tillväxt på Nordsjön, men en minskande aktivitet i Ryssland har reducerat volymerna i Östersjöregionen. Vi förbättrade resultat i Engelska kanalen men området utgör fortfarande en stor utmaning, säger DFDS vd Niels Smedegaard.

Ökad omsättning

DFDS tror att tillväxten under 2014 på marknaderna rederiet opererar på kommer att vara svag.

– Vi fortsätter att skapa synergier genom att expandera vårt europeiska nätverk via uppköp. Fokuset på streamlining och förbättringar fortsätter.

DFDS räknar med att intäkterna kommer att öka med sex procent under året medan resultatet kommer att påverkas negativt av närvaron i Engelska kanalen. Under året räknar DFDS med investeringar på DKK 1,1 miljarder.

Kommentarer

  • Olof

    Fler rederier borde kanske titta på 2:1 avlösningssystemet som DFDS kör.

  • Göteborg

    Mycket utav det beror på att DFDS körde över konkurrenten NorthSeaRoRo,nu när dom är ensamma på Nordsjön/Englands rutten ger det givetvis klirr i kassan.

  • Anonymous

    dfds har 2-1 system för nyanställd
    Juniorbefäl med mindre än 16 mån sjötid i befattningen, övrig personal har 1-1 system. däremot är de nya systemet för befäl helt sjukt kommer heta går ej få tag i skandinaviskt befäl så vi får anställ frisk blod från övriga europeiska utvecklingsländer

  • Anonymous

    ja ! ta bort semester och röda dagar och börja jobba på lördag i hela sverige,på alla tuffa klusterkontor,så blir det bra , eller ??

  • Sailor

    Någon som har koll på DFDS val av besättning? Är det i stort sett omöjligt för en skandinav att få ert arbete hos dem?

    • Göteborg

      Besättningen på Tor Ficaria och Fresia är Svenskar eller Danskar,dessa 2 fartygen går mellan Gbg-Imminham,Tor Petunia och Primula går mellan Gbg-Ghent och har också Svenskar eller Danskar ombord.Annan sak är det med Maersk,där finns Ryssar,Öst européer eller Asiater…

  • Anonymous

    Det finns cirka 50 svenskar anställda på dfds båtar som utgår från Göteborg resten danskar inga filipiner eller östeuroper ännu. Sen finns det en hel del svenskar som jobbar på oslo-Köpenhamn båtarna

  • Anonymous

    De sköter bemanning från Köpenhamn, ja de anställer svenskar dock kräver de dansk skibsassistent utbildning för manskap både matros och motorman alltså. Vilket i princip utestänger de som inte har dual behörighet på manskapssidan.

    • Sailor

      Ok, men på befälssidan gör det inget om man har svensk eller finsk behörighet?

  • Anonymous

    Ska du segla befäl i DFDS krävs danskt endorcement. För att erhålla ett sådant krävs Fartygsbefälsbehörighet, GOC och danskt läkarintyg.

    • Sailor

      Jo att det måste göras endorsement förstår jag. Men på läkarintyg? Har seglat under Bahamas och Marshall Island-flagg och då har det räckt bra med mitt finska läkarintyg.

      • Anonymous

        Jag seglar 2:e styrman i DFDS, jag fick ta nytt, danskt, läkarintyg inför mitt endorcement. Det var lite noggrannare än det svenska. Bland annat tandkontroll.

        • Sailor

          Där ser man, tack för info!

  • Anonymous

    För att ansöka om endorsement som Seniorbefäl så skall du dessutom ha en kurs i Dansk sjölag och paragraf 16 (arbetsmiljö) 4 dagar, samt dansk sjukvårdskurs 5 dagar (däcksbefäl).
    För övrigt så är det sällan man träffar på Svenskar i DIS som inte har följt med vid övertagande eller har examen från Dansk Sjöbefälsskola.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.