Sedan införandet av seca-direktivet, vid det senaste årskiftet, försöker Göteborgs hamn nu placera sig som en bunkerhub i seca-området.
– Det bunkras som aldrig förr i hamnen. Det är en kombination av det låga oljepriset, ett gynnsamt geografiskt läge, hög oljekvalitet och fokus på säkerhet som för att fartygen vill fylla på bränsle här, säger Dan-Erik Andersson, operativ chef Energihamnen, Göteborgs Hamn AB.
För att försöka hålla en hög kvalitet på bränslet har hamnen dedikerat en särskild infrastruktur för just lågsvavligt bränsle. Det innebär rörledningar som bara används till den typen av bränsle för att inte smutsas ner av bränsle men högre svavelhalt än vad som är tillåtet inom seca-området.
– Vi är en bunkerhub för hela seca-området. Fartygen som bunkrar i Göteborgs Hamn kan vara trygga med att de får rätt svavelhalt i bränslet, säger Dan-Erik Andersson.
– Att det renare bränslet fått en egen infrastruktur är något vi har arbetat fram tillsammans med bunkernäringen.
Kommentarer
Anonymous
Grattis Göteborg.
Artikeln är stängd för fler kommentarer