Illustration över Scandlines färja Copenhagen med rotorsegel.
Scandlines

Copenhagen får rotorsegel

Scandlines har skrivit avtal med det finska cleantech- och teknikföretaget Norsepower för installationen av rotorseglet. 

Relaterade artiklar

Copenhagen, som trafikerar Scandlines rutt Gedser-Rostock, är en av världens största hybridfärjor, som kombinerar traditionell dieseldrift med elektrisk batterikraft. Nu ska färjan dessutom utrustas med rotorsegel. 

Bra västlig vind

Rutten Gedser–Rostock är nästan vinkelrät mot den förhärskande västliga vinden, vilket ger goda förutsättningar för rotorsegel.

– Med rotorsegel på den rutten kan hybridfärjans CO2-utsläpp minskas med fyra till fem procent, uppger Scandlines CEO Søren Poulsgaard Jensen i ett pressmeddelande.

Rotorsegel är den första maritima vindtekniken som visat sig vara konkurrenskraftig på kommersiella villkor.

Konkurrenskraftig teknik

Sedan 2013 hart Scandlines investerat mer än 3,3 miljarder svenska kronor i att bygga eller bygga om konventionella färjor till hybridfärjor. 

Norsepower var tidigt ute med teknik för vindkraft och har bland annat utvecklat det rotorsegel som Viking Grace utrustades med förra året och fortfarande testar.