Containerfartyget Alva Rickmers.

Fotograf: Rickmers Group

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Fartygsblockad i Göteborgs hamn

En blockad pågår i Göteborgs hamn mot det Maersk Line-chartrade containerfartyget Alva Rickmers. Fartyget är registrerat på Marshallöarna och saknar ITF-avtal.

Alva Rickmers anlände till Göteborg tidigt på tisdagsmorgonen och när det visade sig att det bekvämlighetsflaggade fartyget inte kunde uppvisa något ITF-avtal för sin besättning vidtog Svenska Transportarbetarförbundet sympatiåtgärder. 

– Sedan klockan 15 på tisdagen blockerar facket lastning och lossning av gods, och detta gör man tills ägarna har tecknat ett kollektivavtal. Förhandlingar pågår nu med managementbolaget i Singapore och förhoppningsvis kommer det här att lösa sig rätt snabbt, säger ITF-inspektören Göran Nilsson till Sjöfartstidningen. 

ITF-avtal krävs i Sverige

Alva Rickmers ligger nu sysslolös i Skandiahamnen i väntan på att tvisten ska lösas. 

– Här i Sverige, och även i Europa, kräver ju vi att bekämlighetsflaggade fartyg kan uppvisa ITF-avtal, det är den svenska modellen. I andra delar av världen har man kanske inte alltid samma uppfattning, säger Göran Eriksson. 

Ovanlig åtgärd

Enligt Göran Nilsson är en blockad av det här slaget relativt ovanligt och något man tar till i absolut sista hand.

– Det är ju alltid någon annan som blir drabbad av en sådan här åtgärd, det kan vara att någon annan trafik i hamnen störs eller att man upptar kajplats för någon annan. Men här var man helt enkelt tvungna att försätta fartyget i blockad, säger Göran Nilsson och fortsätter:

– De allra flesta bekvämlighetsflaggade fartyg som kommer till Sverige har ju ITF-avtal och varför det saknades just här kan jag inte svara på, det kan finnas tusen orsaker. Kanske man helt enkelt chansade. 

Inchartrat av Maersk Line

Alva Rickmers är för närvarande chartrat av Maersk Line och används tillfälligt för att ersätta det senaste Triple-E-fartyget Majestic Maersk som på onsdagen döps i Köpenhamn.

Alva Rickmers är byggd 2000, har en dödvikt på 30.703 ton och ägs av Isle of Man-bolaget Polaris Shipmanagement Co Ltd, som i sin tur kontrolleras av det tyska rederiet Rickmers.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.