Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Hamn/Logistik | Container

APM satsar på järnvägen i Göteborg

I höst står ett sjätte järnvägsspår klart in till containerterminalen i Göteborgs hamn, samtidigt ökas spårlängden för att kunna hantera ännu längre tåg.

Från och med i höst kommer APM Terminals, som driver containerterminalen i Göteborgs hamn, att kunna ta emot tre fullängdståg samtidigt jämfört med dagens två fullängdståg. 

– Vi ökar vår kapacitet på centralharpan med hela 50 procent samtidigt som våra tågoperatörer gynnas av en ökad tågkapacitet på 15 procent när vi går från 640 till 750 meter spårlängd, säger Keld Pederson, vd på APM Terminals.

Utöver de förlängda spåren innehåller den nya satsningen även två nya järnvägskranar. 

Järnvägssatsningen är en del i APM Terminals investeringar på totalt drygt 800 miljoner fram till år 2016.

Kommentarer

  • Göteborg

    Grattis till Apm och Hamnen i Göteborg.

  • Anonymous

    Har APM bekostat spåren själva eller är det vi skattebetalare? Tågen lär väl snart passera Göteborg direkt ned till kontineten och då har vi slängt skattepengar i sjön i onödan. Järnvägs satsningen i Göteborg kommer snart leda till att sjöfarten på Sverige försvinner!!”

    • Johan

      Det går redan blocktåg ner till kontinenten.
      Gjorts länge!

  • Anonymous

    Va inte så bittra,andas djupt de é varmt och skönt gå och ta en kall Pilsner.Kan man lägga över 100 hundra miljoner på Biljettsystemet i Gbg och kort därefter byta ut det igen då är detta här väl investerade pengar..

  • Anonymous

    APMT och GHAB delar på kostaden. APMT äger faktiskt inte terminalen utan hyr den på lång tid, al la 25 år. Ser man det krasst finansierar APMT en bit som de senare inte äger.

  • Anonymous

    APM och Göteborgs hamn betalar knappast vad det kostar att underhålla och köra tåg till Göteborg från ex Mälardalen. Järnväg är nästan 100% skattefinansierad. Ett sätt att minska kostnaden för underhåll samt förbättra tillgängligheten för den prioriterade persontrafiken är att sluta köra gods på järnväg. Godstrafiken sliter hårt på infrastrukturen. Mer sjöfart i fler hamnar runt kusten!!

    • Johan

      Jo tjena.
      Göteborg – Gävle på järnväg kör du på ett dygn.
      Vilken feederbåt gör det? Inkl. stopp på vägen.
      Båt inom Sverige kan i de allra flesta fall inte komma i närheten av att konkurrera med järnvägen.

  • Anonymous

    När fick APM Terminals något att göra med järnvägen i Sverige vad det gäller kostnader? Det är givetvis tågföretaget som betalar genom fakturan till avlastaren, om än med kraftig subventionering av staten. APMT ser att containrar kan importeras/exporteras, deras generella ansvar slutar vid grindarna samt kajkanten. 50% av all containrar till och från APMT går ned järnväg. Mer lär det bli.

  • Anonymous

    Synd att vi i detta forum skall lyfta fram järnvägen! Bästa och billigaste sättet att lösa ett underhålls och slitage problem på järnvägen är att minska godstransporterna på järnvägen. Att subventionera järnvägen blir indirekt ett stöd till APM och Göteborgshamn (ett ganska stort stöd)
    Stöd är väl ok om det inte finns alternativ men här finns alternativ. Mer sjöfart både ekonomiskt och miljövänligt!!

  • Ulf A

    Tycker att det är bra att man för över gods från lastbil till järnväg. Ska vi i framtiden klara av alla de miljömål som sätts upp så är allt som kan stödja den tanken bra. Norrlandshamnar kommer på sikt att få det tufft med en ökad konkurrens från järnväg och lägg då till att Göteborgs hamn satsar på att kunna öka andelen tåg så blir det en skarp konkurrent till norrländsk sjöfart.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.