Hållbar sjöfart. Framtidens bränslen, och olika möjligheter att snabba på sjöfartens omställning lyftes fram på Öckerö Maritime Meet.
Arkiv
-
-
-
Dialog. Tre olika vägar för att nå fossilfri sjöfart presenterades när Gotlandsbolaget arrangerade ett seminarium om hur sjöfartens gröna omställning kan snabbas på.
-
Miljöteknik. Genom ett konsortium med sju medlemsföretag har Stena Bulk nu fått ett principiellt godkännande av American Bureau of Shipping, ABS, för att installera ett system för koldioxidavskiljning på ett av sina fartyg.
-
Avtal i hamn. Stena Line har tagit ytterligare ett steg i arbetet med Stena Elektra som ska göra trafiken mellan Göteborg och Fredrikshamn fossilfri till 2030. Under måndagen skrev rederiet under ett avtal med centrala aktörer på den danska sidan.
-
Miljöteknik. Stena Lines arbete med att använda artificiell intelligens för att optimera färjornas bränsleförbrukning fortsätter. Senast i raden att få AI-assistenten Stena Fuel Pilot är Stena Nordica mellan Karlskrona och Gdynia.
-
Miljö. Sedan 2015 har Stena Germanica kunnat köra på både traditionellt bränsle och metanol. Under tisdagen bunkrade färjan en ny typ av metanol som återvunnits ur svensk ståltillverkning.
-
Miljöteknik. Gotland Tech Development är namnet på det nya teknikutvecklingsbolag som Rederi AB Gotland nu startar för att utveckla mer hållbara tekniklösningar.