Logisitik. Genom att flytta ut containerterminaler till havs går det att avlasta hamnar och minska fartygens bränsleförbrukning. Enligt en ny rapport från företaget Sea Technology och Rise finns det stora fördelar med att tänka utanför boxen när det gäller hur containerhamnar kan se ut.
Arkiv
-
-
Världshandel. Osäkerheter inom den globala sjöfarten påverkar logistikkedjor och kan leda till ökade transportkostnader. Det tror flera experter som diskuterade frågan på mässan Logistik och transport i Göteborg.
-
Folk på väg. Efter 18 år på Maersk tar Ilhan Topdemir steget över till forskningen och Rise och avdelningen för maritim logistik för att arbeta med hållbara leveranskedjor.
-
Jätteaffär. Det danska logistikföretaget DSV har undertecknat ett avtal om att förvärva Schenker från Deutsche Bahn i en affär värd 14,3 miljarder euro.
-
Intervju. Sjöfartsexperten Lars Green vill använda storytelling för att visa på sjöfartens och handelns roll för vårt välstånd.
-
Logistik. Göteborgs hamn söker efter en ny operatör till bilterminalen då avtalet med nuvarande operatör Logent Ports and Terminals går ut 2026.
-
Kommentar. Situationen i Röda havet är allvarlig, och att civila besättningar ombord på handelsfartyg attackeras är helt oacceptabelt. Det säger Svensk Sjöfarts vd Anders Hermansson som välkomnar initiativet till en internationell koalition för att skydda fartygen i området.
-
Logistik. Att flytta transporter från väg till sjöfart kan innebära klara klimatfördelar, men trots uttalade ambitioner har det bara skett en liten överflyttning. Nu har forskare undersökt hur man kan ställa relevanta krav som styr fler transporter mot hållbar sjöfart.