E-metanol. Teknikbolaget Liquid Wind och Turun Seudun Energiantuotanto Oy (TSE) har ingått ett samförståndsavtal för att utveckla en elektrobränsleanläggning i Nådendal.
Arkiv
-
-
Finansiering. E-bränsleutvecklaren Liquid Wind har fått in en halv miljard kronor i nytt kapital från de internationella jättebolagen Uniper, HYCAP och Samsung Ventures.
-
Ett samtal med. Claes Fredriksson, vd för teknikbolaget Liquid Wind, vill göra sjöfarten fossilfri genom storskalig produktion av elektrobränsle från infångad CO2.
-
Elektrobränslen. Sveriges andra storskaliga produktionsanläggning av grönt elektrobränsle (e-metanol), Flagship Two, har beviljats miljötillstånd för sin planerade verksamhet i Sundsvall.
-
Invigning. I ett nytt design- och utvecklingscenter i Danmark ska flera olika teknikbolag samarbeta för att skynda på uppskalning av produktion av elektrobränslen för sjöfarten.
-
Elektrometanol. Liquid Wind har ansökt om miljötillstånd för att bygga sin tredje elektrometanolfabrik i Sverige. Det handlar om en anläggning i Umeå som ska kunna börja producera bränsle år 2027.
-
Elektrometanol. Under onsdagen togs första spadtaget för Europas största e-metanolprojekt, Flagship One. Det handlar om en storskalig produktionsanläggning av elektrometanol för framförallt sjöfarten som byggs i Örnsköldsvik av bolaget Ørsted.
-
Elektrobränslen. Tillsammans med Umeå Energi har Göteborgsbolaget Liquid Wind gjort en förstudie för att etablera Sveriges tredje elektrobränsleanläggning för sjöfartsindustrin, det vid Dåva kraftvärmeverk i Umeå.
-
Miljö. Den planerade e-metanolsanläggningen FlagshipOne, som ska byggas i Örnsköldsviks kommun, har övergått i danska energibolaget Ørsted ägo. Det efter att den ursprungliga utvecklaren av projektet, Liquid Wind AB, har sålt sin andel.
-
Elektrobränsle. Bolaget Flagship One har fått grönt ljus av Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt för att bygga Sveriges första storskaliga anläggning för grönt elektrobränsle i Örnsköldsvik.