E-metanol. Teknikbolaget Liquid Wind och Turun Seudun Energiantuotanto Oy (TSE) har ingått ett samförståndsavtal för att utveckla en elektrobränsleanläggning i Nådendal.
Arkiv
-
-
Energi. Bolaget Nordion Energi investerar i en ny förvätskningsanläggning för LBG i Göteborgs hamn.
-
Ett samtal med. Göteborgs Hamn ska vara en en möjliggörare för sjöfartens omställning. Det säger Göran Eriksson, vd för hamnbolaget, i en intervju med Sjöfartstidningen efter ett år på den nya posten.
-
Dekarbonisering. Alfa Laval driver på utvecklingen för att möjliggöra ammoniak som fartygsbränsle. Efter en testperiod är bolaget nu redo att leverera sina första bränsleförsörjningssystem för ammoniakdrivna fartyg i slutet av 2025.
-
Ny plattform. Sjöfartsbranschen krokar arm med bränsleproducenter för att lösa Europas utmaningar med att få fram fossilfria alternativ.
-
Östersjödagen. Med start torsdag 29 augusti kör Viking Line fartygen Viking Glory och Viking Grace enbart med biogas under en vecka. Bränslebytet uppges minska koldioxidutsläppen med 90 procent.
-
LNG-kritik. Ett nätverk bestående av sju miljöorganisationer i olika länder har lanserat en kampanj som uppmanar industrin att sluta använda LNG och andra metanbaserade bränslen inom sjöfarten.
-
Danmark vill leda omställningen. Trots rapporter om risker förutspår många inom dansk sjöfart att ammoniak kommer att vara det dominerande sjöfartsbränslet efter år 2030. Nu uppmanar bränsleproducenter rederier att våga ta steget och teckna kontrakt.
-
Sommarläsning. Förra året slog dansk sjöfart alla rekord och exporterade för mer än 500 miljarder danska kronor. Köpenhamn har samtidigt blivit något av ett centrum för sjöfartens sökande efter en mer hållbar framdrivning.
-
Hållbar sjöfart. Framtidens bränslen, och olika möjligheter att snabba på sjöfartens omställning lyftes fram på Öckerö Maritime Meet.
-
Invigning. I ett nytt design- och utvecklingscenter i Danmark ska flera olika teknikbolag samarbeta för att skynda på uppskalning av produktion av elektrobränslen för sjöfarten.
-
Bränslen. Enligt en Chalmers-studie kan sjöfartsbranschen skapa helt nya problem vid satsningar på ammoniak som fartygsbränsle för att minska koldioxidutsläppen.
-
Debatt. För att sjöfarten ska kunna minska utsläppen krävs en satsning på produktion av svenska fossilfria fartygsbränslen. Det skriver Fredrik Larsson, miljöansvarig på Svensk Sjöfart, i en debattartikel.
-
Debatt. Sjöfartens utmaningar i form av den gröna omställningen kräver samverkan mellan lokala, regionala och statliga aktörer Det skriver landshövdingen i Västra Götalands län Sten Tolgfors i en debattartikel i GP.
-
Tillväxt. I takt med att allt fler fartyg utvecklas för drift på alternativa bränslen förutspår utbildningscentret Aboa Mare en ökad efterfrågan på utbildningsinsatser kopplade till nya bränslen.
-
Grön omställning. Scandinavian Biogas ska i samarbete med lokala lantbrukare bygga en biogasanläggning i Mönsterås i Kalmar län. Gasen ska främst säljas som bränsle till tunga transporter och sjöfart.