Ammoniak, som är ett koldioxidfritt bränsle, förväntas bli en viktig komponent i sjöfartsindustrins omställning för att minska sina koldioxidutsläpp.
– Många fartygsägare utforskar just nu ammoniak som bränsle, och Alfa Laval är redo att vara en nyckelaktör i denna övergång – med innovativa lösningar, tekniska kapaciteter och erfarenhet av att hantera en mängd olika bränslen, säger Sameer Kalra, President, Marine Division, Alfa Laval, i ett pressmeddelande.
Nytt bränsleförsörjningssystem har testats
I samarbete med det schweiziska motordesignföretaget WinGD har Alfa Laval levererat två testsystem för ammoniakdrivna motorer, med integrerad bränsleventilstyrning och ett ventilationsbehandlingssystem. Designen av bränsleförsörjningssystemet Alfa Laval FCM Ammonia kommer att valideras i slutet av 2024, och de första marina leveranserna förväntas i slutet av 2025.
Alfa Laval samarbetar med WinGD, American Bureau of Shipping (ABS) och K Shipbuilding (KSB) för att driva på den tekniska utvecklingen inom området och tar gemensamt fram en design för en ammoniakdriven MR-tanker.
Omfattningen av uppdraget utökades nyligen till att även inkludera ett dual-fuel boiler system. Systemet ska hantera renings-/kokgas och möta fartygets värmebehov, vilket uppges minimera fartygets energiförbrukning samtidigt som säker drift säkerställs.