Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Container | Ekonomi

Allianser och ratkrig

Nya allianser, uppsjö av nybyggen och ratkrig – containersjöfarten står inför stora utmaningar.

De är inga små utmaningar världens containerrederier står inför. På grund av överkapacitet och pressade rater förlorar många redare stora pengar, speciellt på traderna mellan Asien och Europa. Och värre kan det bli, speciellt om lågkonjunkturen biter sig kvar. Samtidigt fortsätter nytt tonnage att flöda ut från varven, under 2012 förväntas den samlade containerflottan växa med 8,3 procent och närmare 50 procent av nybyggena har en kapacitet på 10 000 teu och uppåt, enligt Alphaliner.

Bland annat kommer G6-alliansen att ta leverans av 18 nya fartyg på 10 000–13 000 teu och CMA-CGM 20 nya fartyg på 13 000–16 000 teu. Lägg till att Maersk också har beställt 20 Triple E-fartyg för leverans 2013–2105. Triple E-klassen har kapacitet för 18 000 teu.

Frågan är vad nybyggnadsboomen kommer att få för konsekvenser för redan upplagda fartyg? I dagsläget ligger närmare 246 fartyg om totalt 595 000 teu syssolösa, enligt statistik från Alphaliner. Även om det var ovanligt många containerfartyg som såldes till upphuggningsvarven under december är det fortfarande små volymer. Totalt skrotades ungefär 80 000 teu 2011.

Ratkriget fortsätter

Alphaliner menar i en analys att den förmodade intensifierade överkapaciteten kan få allvarliga konsekvenser – speciellt för Asien-Europa där bulken av de nya stora fartygen kommer att sättas in.

”Den här utvecklingen förebådar att det ihållande ratkriget på Asien–Europa kommer att fortsätta under 2012, vilket kan sluta med katastrof för rederierna” och ”Den efterlängtade rationaliseringen på Asien–Asienlinjerna verkar inte inträffa, eftersom konsolideringen av linjerna som de nya samarbetena innebär misslyckas med att avlägsna överflödigt tonnage.”

Måhända satte ett par nyheter i december tonen för vad som komma skall, Maersk Lines nye vd Søren Skou förklarade redan under sina första arbetsdagar att containersjöfarten har grava problem och menade utan att specificera att flera ”mindre” containerrederier borde köpas av upp av de stora spelarna.

Uttalandet följde på två stora händelser tidigare under månaden, som Alphaliner åsyftade. Några dagar tidigare basunerade nämligen sex ledande containerrederier ut att de står bakom en ny allians, The G6 Alliance, för trafik mellan Europa och Fjärran Östern. Rederierna APL, Hyundai Merchant Marine, MOL, Hapag-Lloyd AG, NYK och OOCL ingår i alliansen som är ett försök att åter få bra lönsamhet i verksamheterna.

Svar på tal

G6 kommer att operera med 90 fartyg på nio linjer, totalt berör satsningen mer än 40 hamnar, däribland Göteborgs hamn. Sju av slingorna sätts in mellan Europa och Asien. I början på december meddelade världens näst största och världens tredje största linjerrederier, MSC och CMA-CGM, att de skrivit ett samarbetsavtal för flera trader, däribland Asien–Nordeuropa. Tidigare har världens största containerrederi Maersk Line lanserat Daily Maersk, vilket bolaget menar är en ny standard för transporter av containrar mellan Fjärran Östern och Europa. Sedan den 24 oktober är det möjligt att transportera containrar på daglig basis, varje dag seglar över 70 containerfartyg från Maersk Line mellan Fjärran Östern och Europa.

Några dagar före nyårsafton meddelande också Evergreen att de inleder samarbete med CKYH-alliansen (Cosco, K Line, Yang Ming och Hanjin Shipping) på traderna Asien–Europa och Asien–Medelhavsområdet.