Herald Ruijters (stående), direktör för EU-kommissionens generaldirektorat för transport och rörlighet, närvarade vid mötet om Ystad Hamn i Bryssel under onsdagen.
Natalie Ibron

Ystad vill bli Core-hamn

Ystad Hamn vill in i  transportkorridoren mellan Östersjön och Adriatiska havet. Saken diskuterades på onsdagen i Europaparlamentet. 

Relaterade artiklar

Ystad Hamn fortsätter sin Europa-resa och på onsdagen nådde man Bryssel för ett rundabordssamtal om en förlängning av transportkorridoren Östersjön-Adriatiska havet till att även omfatta Skånehamnen. I dagsläget sträcker den sig från norra Italien via Bratislava och Wien till Polen och Szczecin-Świnoujście hamn. 

"Stort intresse"

– Dagens möte var ett stort steg framåt för Ystad Hamn och vi är glada att hamnens framgångar uppmärksammas i Bryssel. Våra frågor lyftes i EU:s toppskikt och togs emot med stort intresse, säger Björn Boström, vd på Ystad Hamn i ett pressmeddelande. 

Core-hamn

Enligt Ystad Hamn hör den aktuella transportkorridoren till de viktigare transeuropeiska väg- och järnvägsförbindelserna. Rundabordssamtalet i Bryssel leddes av danske EU-parlamentarikern Jeppe Kofod, som också stod för inbjudan till mötet. Enligt Ystad Hamn var EU-kommissionens tjänstemän positivt inställda till hamnen, som man anser är en självklar kandidat till att bli så kallad Core-hamn vid framtida förhandlingar, och därmed en del av transportkorridoren.

Vinnande lösning

– Att utöka transportkorridoren så att den också omfattar Ystad Hamn och Skandinavien är en vinnande lösning för alla parter. Med tanke på ökningarna i godstrafik vi sett under de senaste åren, och så som länderna kring Östersjön utvecklas, kommer alla berörda att behöva satsa ordentligt för att tillgodose framtidens infrastrukturbehov, menar Björn Boström.