Isbrytaren Oden (arkivbild).

Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Offshore | Fartygsaffärer

Viking förnyar isbrytarkontrakt

Viking Supply Ships AS har slutit ett avtal med Sjöfartsverket om att rederiet ska fortsätta driva myndighetens fem isbrytare.

Viking Supply Ships har haft hand om driften av Sjöfartsverkets isbrytare sedan 2000. Och det nya kontraktet mellan rederiet och myndigheten är en fortsättning på det gamla avtalet och sträcker sig över sju år.

Marknadsmässiga priser

Enligt Viking Supply Ships tecknades kontraktet efter marknadsmässiga priser, men företaget vill inte närmare gå in på kontraktets värde. Rederiet menar att kontraktet är viktigt på så sätt att de befäster sin position som en av världens ledande operatörer av isbrytare och offshorefartyg.

I dagsläget opererar Viking Supply Ships, förutom Sjöfartsverkets fem fartyg, 13 fartyg anpassade för arktiska och tuffa miljöer fördelade på 8 AHTS-fartyg av olika isklass och fem PSV-fartyg.

”Bra för kontinuiteten”

Sjöfartsverket är framförallt glada för längden på avtalet.

– Det är bra för kontinuiteten att vi nu fått till ett längre avtal än de tidigare som varit på fem år, säger Tomas Årnell, som är isbrytardirektör på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverkets fem isbrytare är Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer.

Kommentarer

  • Anonym

    Samtidigt som man lägger ut 5 av sina egna båtar på annat management?

  • Anderss

    Tror ni missade skriva längden på avtalet….

    • Adam Bergman

      Tack Anderss för att du var uppmärksam! Det står i ingångsraden som syns på förstasidan, men nu står det också i brödtexten.

  • Anonym

    Jag skulle hellre se en återgång till marin bemanning för det skulle göra svensk närvaro till sjöss tydligare för ev terrorister m fl.

    • Niclas

      Hoppas verkligen det aldrig blir militär bemanning av båtarna igen!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.