Pia Berglund, vice vd i föreningen Svensk Sjöfart.

Fotograf: Arkivbild: Lars Andersson

Kategori: Miljö | Regelverk

”Vi var ett kort i leken”

I helgen avslutades det stora klimattoppmötet i Paris men sjöfarten lämnades utanför det avtal som 195 länder enades kring. Pia Berglund, vd på föreningen Svensk Sjöfart, var på plats i Paris under delar av förhandlingarna.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Rolf B Bertilson

    Det tycker jag visar tecken på gott ledarskap när man i stället för att vänta på att andra skall fatta beslut som berör eget område så skapar man ett eget beslutsunderlag.

  • Johan

    Sjöfarten har redan tagit stora kostnader i SECA området under 2015 då de ställde om från tung eldningsolja till diesel på 0.1 pct svavel. Jag förstår att vissa rederier som har beställt LNG känner sej besvikna men sanningen är att det är endast ett fåtal oljebolag som ser det som en fördel att de kör på LNG. Detta är mer en skandinavisk variant på utsläppsrätter som oljebolagen kan köpa för att få ner utsläppen i transport kedjan.

  • Anonymous

    Luftfart och sjöfart i internationell trafik. Vatten och luften är ingens ännu att beskatta med mer kostnader en vad som finns redan. MEN frivilligt kan man alltid göra ekonomiskt själv mord. T.ex med sär lagstiftning. Så ropa inte hej ännu. Utan vänta bara…end don’t rock det boat.

  • Göran Värmby

    Pia är inne på helt rätt spår, bättre förekomma än förekommas. Säger en del om de som skött förhandlingarna att sjöfarten inte nämns.

  • Anonymous

    Säkert positivt att sjöfarten inte blev påtvingat nått men visar återigen att sjöfarten är osynlig för beslutsfattarna. Sjöfarten ignoreras till döds skulle man kunna säga om man vill vara lite pessimistisk.
    Men vi får väl lura dom och visa att vi kan ta dom rätta stegen ändå, tex som beställningarna av LNG drivna båtar.

  • Anonymous

    Om vi vill åstadkomma ens någon förbättring borde man väl ta itu med de stora bovarna, att försöka finslipa det lilla som vi numera släpper ut hjälper ingenting i helheten, det knapp ens bromsar upp farten.

  • Kapten Lägervall

    Lokala regleringar, även inom marknader som EU eller ännu mer lokalt ”bäst i klassenland” skapar givetvis snedvriden konkurrens. I förlängningen ser vi, genom bl.a. lagligt eller olagligt kabotage på land
    och till sjöss att förhastat ”miljömupperi” tenderar att slå tillbaka med ”sunktransporter”.

    Hur Pia och Svensk sjöfart skall få ND, TS och andra i landets politiska regleringstopp att begripa detta blir en utmaning.

    Till övriga från administrationerna som åker på internationella uppdrag och har briefingmöten m.m. ger jag rådet: sluta lek bäst i klassen och diskutera realpolitiska resultat istället.

    Mer omfattande sjöfart i det svenska transportsystemet ger självklart både vinster i säkerhet, miljö och statsbudget.

  • Bengt

    Det är lite som kejsaren utan kläder i svensk sjöfarts resonemang. Vi har idag i princip ingen sjöfart värt namnet kvar. Att vi kan ha ambitioner om det ena eller andra är fint, men vad leder det till ? Borde inte svensk sjöfart istället se till att vi får in fartyg under svensk flagg ?
    Börja med att titta på till NIS (Norge) och gör en kopia på det. Få sedan politikerna att inse att detta är vägen framåt. När ni har uppnått detta kan ni börja fundera på andra saker.

  • Benny Andersson

    Bra med ambitioner, men var kommer lilla Sverige in ibilden..? Fartygsflottanär ju i princip utraderad.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.