Tre E-flexer i konstruktion

Stena Line meddelar att de tre ropax-fartyg av klassen E-Flexer som ska gå i trafik på Irländska sjön under 2020 och 2021 nu är i konstruktion vid AVIC Weihai Shipyard i China.

Relaterade artiklar

Byggnationen av E-Flexer går enligt plan och en viktig milstople ägde rum den 15 oktober när det hölls en ”steel cutting”-ceremoni som markerade byggstarten av det tredje fartyget, framgår det av ett pressmeddelande från Stena Line. Det första fartyget ska sjösättas i början av 2019.

– Det är glädjande att vi nu är igång med byggnationen av även det tredje fartyget som ska gå i trafik på irländska sjön. Vi har besökt varvet flera gånger och är mycket nöjda med arbetet från såväl Stena RoRo som AVIC Weihai Shipyard och deras underleverantörer, säger Peter Arvidsson, Chief Operating Officer på Stena Line.

Stena Line planerar att det första av de tre fartygen ska gå i trafik mellan Holyhead och Dublin från början av 2020. De två följande ska trafikera linjen Belfast–Liverpool och förväntas inleda trafik senare under 2020 och 2021.

Större och ännu större

E-Flexerkonceptet beskrivs som en ny generation ropax-fartyg med fokus på energieffektivitet och flexibilitet. De tre nu påbörjade nybyggena uppges bli större än tidigare liknande färjor, 214,5 meter långa, och får en total kapacitet på 3.100 längdmeter och 1 000 passagerare.

Utöver de tre fartyg som nu är i konstruktion har Stena Line beställt ytterligare två E-Flexer-fartyg av en större design som ska levereras under 2022. Dessa blir 240 meter långa och får kapacitet för 3.600 längdmeter last och 1.200 passagerare.