Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Torrlast

Swedish Bulk utökar flottan

Rederi AB Swedish Bulk i Göteborg har från holländska Feederlines köpt ett systerfartyg till Swe Trader och Swe Carrier.

Det senaste tillskottet i Rederi AB Swedish Bulks flotta är före detta Sneekerdiep som har fått namnet Swe Freighter. Torrlastfartyget är på 4.537 dwt och byggt 2000 i Bulgarien med isklass 1A.

– Just nu ligger hon i docka i Rijeka i Kroatien. Vi kommer att sjösätta henne från dockan i mitten på nästa vecka, säger Björn Henriksson på Rederi AB Swedish Bulk till Sjöfartstidningen.

Efter dockningen går Swe Freighter in i en långtidscharter för Ahlmarks i Karlstad.

Lyckad typ

Björn Henriksson är nöjd med rederiets erfarenheter av de två systerfartygen av samma typ som Swe Freighter.

– De går väldigt bra och är eftertraktade båtar tack vare den höga isklassen. Vi har dem på timecharter allihopa.

Swe Trader går på timecharter för Cementa och Swe Carrier för tyska Claus Rodenberg Waldkontor.

Långtidscharter

Swe Freighter får Cypern-flagg. Björn Henriksson säger att rederiet gärna skulle ha sina fartyg under svensk flagg, om det bara vore möjligt.

– Vi har alla våra fartyg flaggade på Cypern. Blå skatten verkar innebära att man tar pengar från det andra sjöfartsstödet, så det är ingen bra lösning. Skulle dom komma fram till en lösning så att vi kan konkurrera med utländska fartyg så går vi gärna till svensk flagg.

Kommentarer

  • Anonymous

    Synd att inte ahlmarks har egna SVENSK FLAGGADE båtar.Sveriges älsta rederi.

  • Sven

    Detta har ingen betydelse för svensk sjöfart. Det är bara tragiskt att läsa! Kommer gynna några polacker!

    • Anonymous

      Skriv en kommentar…Varför duger det ej med svenskar ombord, måste ju finnas bra med duktigt folk som jobbar på IT avtal, eller är det deras policy att bara ha öststatare ombord? Läste någonstans att svenskarna inom hela rederiet rymdes på ena handens fingrar.

      • Bert

        Om man skall anställda på Svenska avtal på Cypernflaggade fartyg med trafik inom Europafart så får redaren betala förutom lön även arbetsgivare avgifter/social avgifter/pension, IT avtal är enbart för fartyg I Oceanfart. Blev själv avlöst av en rysk befälhavare som fick ut 5000 sek mer per netto än vad jag fick på Svenska avtal men ändå kostade han bara en tredjedel för redaren jämfört vad de betalade för mig med Svenska avtal på Cypernflaggade fartyg. Ställ dig själv frågan om du kan få huset ommålat för 30 000 istället för 130000 vilket betalar du ?

    • Jonas

      Det har stor betydelse för svensk sjöfart. Så länge det finns redare, rederier och kringverksamheter i landet finns det en teoretisk chans att den svenskflaggade handelsflottan kan komma tillbaka. Om inget finns att bygga på hjälper inga åtgärder i världen!

  • Anonymous

    Den ”svenska” sjöfarten handlar om rederier och fartyg men inte om svenska sjömän. Inte ens om det blir en gynnsam (för redarna) sjöfartspolitik.Då kommer krav på mer låglönebesättning, , så den svenska sjömannen är rökt oavsett. Detta är ett tjatigt ämne i dessa spalter, men det kan ju bero på att det är så förbannat upprörande.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.