Karina Linnér, vd för Svenskt Marintekniskt Forum.

Fotograf: Sjöfartstidningen

Kategori: Miljö | Folk/företag | Forskning

Stort miljöprojekt i hamn

EU-finansierade projektet Clean North Sea Shipping har nu tagit fram flera åtgärder för att sänka utsläppen från sjöfarten i hamnar och kring kuster runt Nordsjön.

Clean North Sea Shipping är ett EU-finansierat samverkansprojekt som initierades av den norska regionen Hordaland 2010 och som fokuserar på åtgärder med befintlig teknologi för att sänka luftföroreningarna och utsläpp av växthusgaser från sjöfarten i hamnar och kust runt Nordsjön.

Clean North Sea Shippings avslutningskonferens hölls i Bergen för en månad sedan och under mötet presenterade man flera åtgärder för att få bukt med utsläppen. Till exempel har det tagits fram modeller för hur man kan beräkna olika fartygstypers utsläpp i hamn.

Affärsmöjlighet

– Vår tyska partner i projektet har varit ombord på 200 fartyg i olika hamnar i Europa och undersökt hur respektive fartyg använder sina hjälpmaskiner, vilka och hur mycket bränslen som används etcetera. Därefter har man grupperat data per fartygstyp och storlek. Baserat på detta har man tagit fram ett verktyg som med input från till exempel AIS visar en uppskattning av utsläppen i hamnen eller kustnära områden, säger Karina Linnér, vd för Svenskt Marintekniskt Forum som deltagit i projektet, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Tanken med verktyget som är öppet för alla att använda är att både hamnar och fartyg ska använda det. Hamnarna kan få en bättre bild av de faktiska utsläppen i hamnen medan det enskilda fartyget kan informera hamnen det ska lossa och lasta i om sina luftutsläpp mer specifikt. För rederier och fartyg kan detta bli en bra affär, i till exempel Port of Los Angeles har man infört ett system som gör det billigare för ”rena” båtar att anlöpa.

Nå ut med resultaten

I projektet har Svenskt Marintekniskt Forum, hamnar, energileverantörer, universitet och forskningsinstitut, klassningssällskap, regioner och städer från sammanlagt sex länder deltagit. Enligt Karina Linnér blir det nu en utmaning att få ut projektets alla resultat till bland annat industrin.

– Detta är ju ett av problemen med EU-projekt, att resultaten inte alltid sprids utan att forskare och andra behåller sina findings. Vi har därför ansökt om ett följeprojekt för att just kunna jobba med informationsarbetet, oavsett så kommer vi på Svenskt Marintekniskt Forum att jobba hårt för att trumma ut de konkreta resultaten från projektet. 

Spinoff

Vid avslutningskonferensen så deltog en representant (Guido de Wilt red. anm.) från EU-kommissionens DG Environment, och i samband med detta föddes idéen på ett annat projekt.

– Han var imponerad av Clean North Sea Shipping och sa att det var ovanligt konkret för att vara ett EU-projekt. Eftersom DG Environment bland annat jobbar med luftföroreningar från europeisk inlandssjöfart var han mycket intresserad av ett motsvarande projekt för inlandssjöfarten. Och det nappade vi på så nu håller jag på med att få ihop ett svenskt partnerskap, svenska företag ligger väldigt långt framme på tekniksidan. Jag har haft kontakt med flera företag och alla är positiva och tanken är att vi ska skicka in en EU-ansökan rätt snart, där EU står för halva projektkostnaden.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.