Fotograf: Matz Arnström

Kategori: Passagerarsjöfart

Stena Vision döptes i Karlskrona

Stenas färjerockad har tagit ännu ett steg i och med dopet av den tidigare tysklandsfärjan Stena Germanica, numera polenfärjan Stena Vision.

Fredagen den 18 november möttes gästerna till Stena Visions dop/namngivning av hård sydlig vind, regn och några plusgrader. Men en kopp kronärtssoppa och toner från Marinens musikkår hölls gästerna vid gott mod. Ett antal företrädare från Blekinges och Karlskronas näringsliv, företag och organisationer samlades kl 11.00. Många gäster kom också från Göteborg.

Spektakulär entré

På VIP-läktaren kunde vi se ett utvalt antal personer, men det saknades en, landshövdingen som skulle vara gudmor. Fått förhinder, försenad? Plötslig rullade i sakta mak en ilsket rödfärgad Porsche ut från fartygets bilddäck och på några sekunder ökade den farten med enormt motorvrål, sladdade runt ett tiotal gångar i högervarv och sedan lika många vänstervarv innan bilen rullade in framför läktaren och landshövdingen Gunvor Engström steg ur. Hon hade bara fått reda på att hon skulle åka bil till dopplatsen, men ingen hade sagt att racerföraren Janne ”Flash” Nilsson skulle sitta vid ratten …

Hon fattade tag i repet som höll champagneflaskan och med orden ”härmed döper jag dig till Stena Vision, må lycka och välgång följa dig …” Nej, orden de sju haven kom inte utan det blev ”närliggande farvatten” i stället. Och flaskan krossades till fanfarer från musikkåren.

Alla gäster fick nu embarkera för en liten rundvandring i fartyget.

Linjechefen hade omsatt fartygets storlek i några kända mått för dem som bor i Karlskrona. Sålunda får man med råge in Marinmuseum. Fartyget är 175 meter långt, Marinmuseum 146 meter, bredden på fartyget 29 meter och museet 18 meter, höjden på fartyget 43 meter och Marinmuseum 13 meter. Fartyget har 493 hytter med 1 854 Duxsängar. I Karlskronas hotell finns totalt cirka 1 500 bäddar av skilda kvalitéer.

Stena Vision är ju en lite äldre dam,  men av detta syntes inget. Man har fräschat upp henne för 180 miljoner både vad avser bilutrymmen men även hytter och spa-anläggning. I tidigare nummer av Svensk Sjöfarts Tidning har arbetenas omfattning presenterats. Spa-anläggningen är imponerande och placerad i förskeppet med underbar havsutsikt. Undrar just om vågorna i jacuzzin är lika stora som utanför fartyget?

Skärgårdstur

Dags för lunch och skärgårdstur i Karlskrona skärgård. Om det senare trodde jag att det blir väl en tur runt Utklippan, men ack vad jag bedrog mig. Nej det blev i skärgården. Aldrig har väl boende på ön Aspö sett ett så stort fartyg segla utmed ön. Bort mot Trashalla och Kurrholmarna, sedan ut mot Kungsholmen. Jag blev imponerad. Och jag tror att Aspöfärjan blev det också. Hon fick nog väja lite, något som hon inte är så glad i.

I en talkshow presenterades Dan Sten Olsson som gav besökarna en bild av honom själv och hans syn på linjen Karlskrona–Gdynia. Han förutsatte att linjen kommer att blomstra fortsättningsvis. Han såg framför sig att även anslutningar i form av vägar och järnvägar kommer att skapas. Fler svenskar kommer att få upp ögonen för möjligheten att via denna sträcka nå ut i Europa, men även för fler polacker, tjecker, slovakier och österrikare att kunna ta sig till Norden denna väg. Dan Sten Olsson utlovade avslutnings vis att om fem år blir det antingen nya fartyg eller så är det dags för nya stora renoveringar.

Rolf Edwardsson

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.