Stena tar över två linjer på Irländska sjön

Stena Line storsatsar på Irländska sjön och köper två linjer från DFDS Seaways. I affären som är värd EUR 47,5 miljoner ingår fyra fartyg och 170 anställda.– Vi har kämpat för lönsamhet på Irländska sjön, de här två linjerna passar väldigt bra in i vår verksamhet, säger Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line.De aktuella linjerna är Belfast–Heysham och Belfast–Birkenhead. Genom köpet kan nu bolaget erbjuda fler alternativ när det gäller färjetransporter över Irländska sjön.Enligt Stena Lines vd Gunnar Blomdahl kommer bolaget att fortsätta investeringarna.– Vi kommer att fortsätta utveckla linjerna och se över vilken kapacitet vi behöver i framtiden. Under de senaste åren har vi investerat cirka EUR 250 miljoner i vår verksamhet på Irländska sjön och vår plan är att fortsätta investera.I köpet ingår två roro-fartyg med vardera 1.700 filmeter. Holländsk-flaggade Hibernia Seaways, byggd 1996 på japanska Miho Zosensho och på 5.700 ton dödvikt, samt holländsk-flaggade Scotia Seaways, byggd 1996 på samma varv och på 5.928 ton dödvikt. Stena Line tar också över charterkontrakten från Epic Shipping på två betydligt större roro-fartyg – Lagan Seaways och Mersey Seaways. Fartygen är byggda på italienska Cantiere Navale Visentini Srl 2005 och har kapacitet för 780 passagerare och 2.250 filmeter. Charterkontrakten sträcker sig fram till 2015.I affären ingår också 170 anställda samt terminalerna i Belfast, Birkenhead och Heysham. Innan affären kan ros i land måste man få tillstånd från konkurrensmyndigheterna på både Irland och Storbritannien.Samtidigt som Stena Line köper två linjer lägger man också ner Larne–Fleetwood vid årsskiftet. Linjen har gått med förlust under flera år och enligt Stena Line är det inget alternativ att investera i nya fartyg eftersom kapitalkostnaderna skulle öka och därmed försämra resultatet ytterligare. Beslutet berör 144 anställda– Nu blir det ett vanligt förfarande med fackliga förhandlingar, först och främst kommer man att se om personalen kan omplaceras, säger Joakim Kenndal.Framtiden för de tre fartygen – Stena Leader, Stena Pioneer och Stena Seafarer – som trafikerar rutten är osäker. De är kraftigt ålderstigna och kan därför komma att säljas.– Vi har inte bestämt vad vi ska göra med fartygen, de har inte stabiliteten vi kräver och de över 30 år gamla. Stena Line driver idag fem linjer på Irländska sjön: Förutom Larne–Fleetwood är det: Belfast–Stranraer, Fishguard–Rosslare, Holyhead–Dun Laoghaire samt Holyhead–Dublin. Men nu väntar alltså stora förändringar.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.