Fotograf: Düzgit Group – DS Tankers Ltd

Kategori: Tank | Hamn/Logistik

Stena Oil-kaptener dömda för smuggling

Två kaptener på oljetankers som varit chartrade av Stena Oil har av den västafrikanska staten Sao Tomé dömts till fängelse för smuggling. Dessutom har de bägge fartygen tagits i beslag. 

– Vi är just nu inne i extremt känsliga förhandlingar och med hänsyn till personalens säkerhet jag kan inte kommentera själva händelseförloppet. Det jag däremot kan säga är att vi aldrig begått något smugglingsbrott, säger Jonas Persson, vd för Stena Oil, till Sjöfartstidningen. 

Bakgrunden är att Stena Oil hade hyrt in de två fartygen för att utföra serviceuppdrag åt fartyg och oljeriggar som verkar utanför den västafrikanska kusten. Det handlar dels om turkiskägda Duzgit Integrity som seglar under maltaflagg, dels om tyskägda Marida Melissa som är registrerat på Marshallöarna. 

Den 15 mars skulle fartygen genomföra en läktringsoperation mellan varandra, och eftersom vädret var dåligt beslöt sig kaptenerna för att genomföra över- och omlastningen närmare kusten, inne på Sao Tomés farvatten. 

Fick plötsligt kontraorder 

Enligt Jonas Persson på Stena Oil ska man först ha fått klartecken till detta av ett fartyg som tillhör Sao Tomés kustbevakning, men sedan av okänd anledning fått motorder från ett annat kustbevakningsfartyg.

– Kontraordern kom redan innan operationen hann påbörjas, så det kan helt enkelt inte ha skett någon smuggling, säger han.  

De två fartygen tvingades in till hamn, varpå de två kaptenerna förhördes i fem dagar. Efter att ha åtalats dömdes sedan kaptenerna, den ena turk och den andre ukrainare, i slutet av mars till tre års fängelse för smuggling.     

Har överklagat domen

Fartygen har nu tagits i beslag, och dessutom ska ett skadestånd på EUR fem miljoner betalas. 

Enligt uppgifter i media ska svenska UD vara inkopplade i ärendet, men det är inget som Jonas Persson kan vare sig bekräfta eller förneka. 

– Nej, jag kan inte kommentera det. Men vi håller igång alla möjliga kanaler, och vi som är inblandade i fallet har nu gemensamt överklagat fängelsedomen, säger Jonas Persson, vd för Stena Oil. 

Duzgit Integrity är byggt 2008 och är på 10.736 dwt, medan Marida Melissa är byggt 2009 och är på 13.121 dwt. 

Kommentarer

  • Anonymous

    En smart sjöman håller sig så långt borta från Afrika och USA som det bara går.

    • Kapten Långstrump

      Jag trivdes med att segla på Afrika. Bara man smörjer där smörjas bör så går allt ursmidigt.
      Att bara gå in på ett afrikanskt lands territorialvatten och börja STS, utan att först ha betalat en liten transfererings avgift är ju otroligt naivt.

      • Anonymous

        Det är detta med ”smörjer” som är en del av problemet. Sedan att piraterna kommer som ett brev på posten. I detta fall sitter piraterna vid makten…

  • Johan

    Gissningsvis friar de fångarna efter X år/månader, men framför allt X antal miljoner i skadestånd.
    Är man ett U-Land så är man. Tar alla möjligheter till att få in extra deg.

  • Johan Rindmyr

    Har inte heller några problem med västafrika, men att utföra en sådan här operation med klartecken enbart från ett kbv-fartyg (om det nu stämmer) är väldigt chansartat. Man måste ha skriftligt på allt man gör.

  • Stefan

    Bäst vore att bojkotta all handel med Västafrika. Skulle hellre stå på Heden och sälja Körv än att ha ett fartyg gående där nere. Slår vad om att ingen av herrarna på kontoren i London och Göteborg har satt sin fot nere i Västafrika. Men att skicka ner besättningar med risk för både kidnappningar och mord är ok…snacka om dubbelmoral ! Kineserna lär vara de som klarar sej bäst eftersom de är bevakade av Kinesiska folkarmen, och på deras båtar finns inte CNN !
    Och detta vet gangsterna mycket väl. En anledning varför Kineserna investerar så mycket i Afrika.

  • Nils A Lindgren

    märkligt vad har Svenska UD att göra med inchartrade utländska fartyg…synnerligen märkligt!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.