Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart

Stena Line tror på bra sommar

Semesterbokningarna hos Stena Line har ökat kraftigt jämfört med samma period förra året.

Inför sommarmånaderna – juni, juli och augusti – har bokningarna på Stena Lines linje Göteborg-Fredrikshamn ökat med 12 procent jämfört med samma tidpunkt förra året. Och framförallt är det danskarna som verkar intresserade av att åka till Sverige. Hittills har de danska resenärerna bokat 72 procent fler biljetter inför semestern i juli.

”Kommer bara öka”

Göteborg-Kiel visar en ökning på sammanlagt 2 procent – under juni månad har bokningarna stigit med 8 procent jämfört med förra året. Främst är det tyskar och holländare som valt att boka en semester till västkusten.

– Vi är stolta över att resmålet Göteborg är så attraktivt. I år har dock bokningarna inför sommaren ökat oerhört drastiskt och tidigt. Som prognosen idag ser ut så kommer bokningarna bara att öka ju längre våren lider, säger Jari Virtanen, Group Travel Director på Stena Line, i ett pressmeddelande.

1,5 miljon passagerare årligen

Sammanlagt reser cirka 1,5 miljoner passagerare med någon av Stena Lines färjor till och från Göteborg. Cirka 320.000 av dem har Göteborg och Västkusten som slutdestination.

Kommentarer

  • Anders som bor i Aalborg sen 21 år

    Ännu bättre kan den bli om man väljer att konkurrera med de Norska snabbfärjorna. Carisma ville vara ett gott bud på detta. Dessutom kan man ju eventuellt locka riktigt många till Bordershop som då skulle vara ett bra alternativ. 2 timmar till Danmark och 30 min i Fr.havn och så 2 timmar till Gbg. Totalt 4 1/2 timma mot dagens 8 timmar och 10 minuter som Stena Danica använder för en dagstur. Om man också valde att köra Carisma på tider som vore kundanpassade så ville hon helt säkert kunna bära sina kostnader. Tidigare års tidigt på morgonen avg. har jag aldrig helt förstått. Det är ju inte helt smart i sommar och semestertider. En avg. från GBG klockan 10,00 kunde vara fint. Med retur i GBG klockan 14,30 super fint.
    MEN jag tror nog inte att det sker… 🙂 Det blir nog de gamla långsamma fartygen som skall bära trafiken.

    • Islander

      Det jag har hört är att dem åren dem kört med carisma för fullt under somrarna har den ändå backat ca 12 miljoner, tror det är väldigt svårt att få den ”flytande” så att säga.

  • Palle Kuling

    Enligt vad jag har hört har Carisma aldrig burit sina kostnader. Det är de andra färjornas intäkter som hållit den returburken flytande.

    • MCH

      Vill minnas att hon hade ungefär dubbla bränslekostnaden mot t.ex Danica

  • Erik Lund

    3.5. timma från GBG till Frederikshamn er jo inte roligt….bunkerpriset har gået ned…så fattar inte vad för man inte sätter ind Carisma igen….eller sätter upp farten på Danica och Jutlandia…

  • Daniel

    Carisma har (om jag inte minns helt fel fel) gått med förlust även om man fyllt henne helt. Så trots lägre bunkerpriser är det nog mer eller mindre omöjligt att hon går i trafik igen. Det var även en hel del resenärer som inte tog henne pga det lite högre biljettpriset.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.