Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Haveri | Juridik

Stena Line kritiseras efter olycka

I slutet av maj 2014 omkom en matros i samband med en lastningsolycka ombord på Stena Saga – bristande säkerhetskultur anses vara orsaken.

Det var den 31 maj 2014 som den 21-årige matrosen jobbade med lastning på bildäck på Stena Saga när hon låg i Fredrikshamn. Tillsammans med honom fanns ytterligare en matros och laststyrman, som ansvarade för hanteringen.

Det är Haverikommissionen som utrett olyckan och som nu kommit med sin slutrapport. Enligt dem så lämnade laststyrman sin position, där han vanligtvis står och dirigerar fordon, för att istället pumpa ballast. Samtidigt var en bomlift på väg in, och i det här läget borde laststyrman ha stoppat lastningen, menar Haverikommissionen.

Ingen dirigeringshjälp

Samtidigt var den ena matrosen upptagen med andra uppgifter medan den 21-årige matrosen, som senare förolyckades, dirigerade en trailer. Och föraren av bomliften, som då körde in ombord utan dirigeringshjälp, upptäckte inte den 21-årige matrosen förrän det var för sent. Han avled på platsen av svåra inre skador.

Haverikommissionen menar att orsaken till olyckan är det faktum att bomliften tilläts köra ombord på bildäck, trots skymd sikt och utan dirigering. Att det skedde beror på oskrivna regler och rutiner vid lastning och lossning som inte alltid utfördes med den bestämdhet som krävs av stuveriet.

Bör utveckla krisberedskapsplan

Haverikommissionen konstaterar att stuveriet har vissa brister inom säkerhetskulturen. Bland annat saknas i stort skriftliga rutiner för hur arbetsuppgifterna bör genomföras och vilket ansvar de anställda har.

Även Stena Line kritiseras för brister i det uppföljande arbetet med besättningens psykiska hälsa. Enligt Haverikommissionen har rederiet helt överlåtit till den enskilde att uppsöka rederiet om den upplever mentala problem. Därför rekommenderas Stena Line att utvärdera sina rutiner för lasthantering samt mer konkreta krav på skyddsutrustning. Dessutom bör rederiet utveckla en krisberedskapsplan för att hantera omhändertagandet av personal som varit inblandade i olyckor.

Transportstyrelsen kritiseras

Även Transportstyrelsen kritiseras i Haverikommissionens utredning. Bland annat kritiseras de för begränsade och fördröjda åtgärder. Haverikommissionen rekommenderar därför Transportstyrelsen att se över sina tillsynsmetoder gällande olyckor ombord på svenska fartyg utomlands.

Kommentarer

  • Matros

    Säkerhet åh säkerhet det är inte bara under svensk flagg det brister utan även andra fartyg men där kollas det aldrig för där behöver man inte äns ha truckort eller skylift kort pga av flaggan i aktern tydligen!! Men under svensk flagg där är det certifikat för allt!!!

    • Anonymous

      Vad är dina tankar kopplat till ovanstående olycka och vad menar du med att med att under svenskt flagg där är det certifikat för allt. Är inte det bra att det krävs certifikat? Har du själv läst Haverikommissionens rapport om olyckan?

  • Anonymous

    Har en fråga till den Matros som skrev en kommentar. Hur tänker du när det gäller denna olyckan? Vad menar du med att i Sverige behövs certifikat till allt, är det inte ok. Det vore väl det bästa för att förhindra sådan olycka som den här. Här har man kört på Skyliften utan sikt framför och det är inte ok att köra något utan sikt framför.

  • Anonymous

    sätt alla under luppen !

  • Jens Pettersson

    Olyckor är en bra källa till kunskap, när de utreds ordentligt. Tack för ett bra referat. Det vore fint om Sjöfartstidningen lade in en länk till rapporten, eller rapportens beteckning hos haverikommisionen.

    I det aktuella fallet undrar jag över vad haverikommisionen syftar på angående oskrivna regler och rutiner i stuveriverksamheten, som inte tillämpats med den bestämdhet som krävs.

Artikeln är stängd för fler kommentarer