Det var i slutet av förra veckan som en steel cutting-ceremoni arrangerades på Wuhu Shipyard i Kina för det andra av Rederi Ab Donsötanks nybyggen, det med rederiets vd Ingvar Lorensson närvarande.
Det är det andra fartyget av de tre produkttankfartyg som rederiet beställt från varvet sommaren 2023 respektive sommaren 2024 och som kommer att bli systerfartyg till Prospero och Pacifico.
Leverans under 2025
De nya systerfartygen blir på 22.500 ton dödvikt. Det första av fartygen och som just nu byggs har planerad leverans under Q3 2025 och det andra i början av 2026. Det tredje fartyget har beräknad leverans under Q3 2027.
– Vi är otroligt nöjda med den här fartygstypen som vi har tagit fram tillsammans med designföretaget FKAB. Fartygen är av dual fuel typ för LNG/LBG och har även ett batteripack, är färdiga för landström och har system för återvinning av spillvärme, har Ingvar Lorensson tidigare sagt till Sjöfartstidningen.
Gott om modern teknik
Fartygen i Donsötanks serie utrustas med en Wärtsilä 10V31 DF-huvudmaskin, samt ett energilagringssystem (Energy Storage System, ESS) med batteripack på 500 kW från WE Tech Solutions. De två hjälpmaskinerna från Wärtsilä drivs med diesel och har utrustats med SCR Catamiser från Gesab.