Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Folk/företag | Tank

Stabilt kvartal för Pallas

Göteborgsbaserade Pallas Shipping gör ett stabilt första kvartal och ökar rörelseresultatet.

Pallas Shipping fortsätter att visa svarta siffror. I slutet av september redovisade Pallas ett rörelseresultat på 4,5 miljoner (-8,4 miljoner) för det brutna räkenskapsåret 2012/2013 och för kvartal ett i år (juli-september) landande rörelseresultatet på 1,7 miljoner, en uppgång med 600.000 från motsvarande period i fjol.

En förklaring till den positiva resultattrenden är att fartygets samtliga tre fartyg sedan juli 2012 seglar under timecharteravtal som genererar stabila intäkter.

Dock hade rederiet ett negativt kassaflöde på -0,7 miljoner (1,1 miljoner) under det första kvartalet. Enligt bolagsledningen beror detta främst på nyemissionerna som avslutades i början av föregående period.

Pallas Shipping äger idag tre fartyg; bunkerfartygen Pallas Glory (på timecharteravtal för Bunkers Gibraltar Ltd.) och Pallas (på charter för Topoil) samt torrlastaren Pallas Ocean. Den senare har legat på timecharter hos Thunbolagen i sex år. Det kontraktet går ut i december.

Två avsiktsförklaringar

Pallas Shipping har sedan tidigare tecknat en avsiktsförklaring med Akdeniz Shipyard om en nybyggnation av ett bunkerfartyg som ska kunna lasta LNG (flytande naturgas) och metanol samt en avsiktsförklaring om ett förvärv av bunkerfartyget Dublin. Här finns inget nytt att rapportera.

M/T SP Dublin ägs av tyska Medallion Reederei Gmbh. Fartyget är byggt 2009 och utrustat för att utföra bunkringsoperationer, lastkapaciteten är 3.700 ton. 

Kommentarer

  • Andreas Åsenholm

    Vi kan bara hoppas att Pallas och alla andra svenskkontrollerade smårederier kan återhämta sig och överlever. Det konmer ta lång tid innan rederinäringen åter igen kan tjäna stora pengar på sina verksamheter. Det är nu alla aktörer måste hjälpas åt och hålla ihop för att överleva!

  • Anonym

    Riktigt duktiga grabbar

  • Anonym

    Bra jobbat!
    Då är det bara att hamstra aktier inför kommande emission och invänta bättre tider!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.