Forskare vid KTH har utvecklat en modell för att uppskatta hastigheten och omfattningen av biofilmstillväxt, vilket möjliggör för fartygsoperatörer att schemalägga skrovrengöring med optimala intervall.

Fotograf: KTH

Kategori: Forskning

Slemforskning kan minska sjöfartens kostnader

Att det samlas slem på fartygsskrov kan bli en dyr broms. Beväxning leder till minskad bränsleeffektivitet, mer utsläpp och så småningom högre priser för konsumenterna. En studie från KTH föreslår ett nytt sätt att hantera problemet.
Forskare vid Kungliga tekniska högskolan KTH har utvecklat en modell för att uppskatta hastigheten och omfattningen av biofilmstillväxt som skulle kunna göra det möjligt för fartygsoperatörer att schemalägga skrovrengöring med optimala intervall för att spara på bränsleförbrukningen.

Vill du läsa mer? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.