Skogsindustrin väljer bulkskeppningar till Asien medan sjögången på containermarknaden pågår.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Ingvar Bergman
Detta är egentligen en återgång till ett normalläge. Det skall inte gå (= vara lönsamt) att skeppa sågade trävaror och andra bulkvolymer av skogsprodukter i containers. Nu när det östgående (backhaul) benet börjar visa acceptabel lasttillgång, är det givet att frakterna går upp från smått löjliga USD 700/40ft (från kontinenthamnar) och några hundra till för sågade trävaror från Norden Detta är ett hälsotecken! Stora mängder tomcontainers måste skeppas från kontinenthamnar med varje fartyg för att klara det viktiga västgående (headhaul) benet med alla konsumtionsvarorna. Det är självklart så, att när behovet av att tompositionera minskar till följd av att fler containers går lastade ut, så vill man inte längre skeppa trävaror och andra skogsprodukter från nordiska hamnar i containers till förlustfrakter. Containers som i de flesta fall måste feedras till kontinenten. Och kanske också positioneras till nordiska hamnar för att klara ett kontrakt.
Därmed inte sagt att historien inte upprepar sig. Fraktmarknaden för containers har sedan Chinese New Year varit överraskande stark, men orosmolnet är att nyleveranser av mega-fartyg på 21000 teu fortfarande adderas till marknaden och det är stor risk att överkapaciteten inte minskar och då kan det vara aktuellt med att skeppa ’bulkvaror’ igen. Just nu upplever linjerederierna välbehövliga veckor av goda frakter som behövs för att stärka balansräkningarna. Låt vara att frakterna gått upp ’flera 100%’ – det är där de skall ligga!
Ingvar Bergman
Om jag vid inköp hos ICA tillhandahålles en papperskasse för mina inköpta 20 paket kaffe, så är det ingen som finner det märkligt. Det ryms gott och väl i kassen, snyggt packat. Men om jag ber om att få fem plastpåsar för jag skall lägga 4 paket kaffe i varje påse och lägga dessa plastpåsar i kassen och får ett billigare pris (!) för två emballage. Plastpåsar som dessutom är otillräckliga till antalet och måste skickas från Holland free of freight. Ja då är det någon som räknat väldigt fel!
Anonymous
det är 2000 talet nu ingvar
det är bara att inse att stora båtar har lägre frakt
men med knäppjökarna i göteborgs hamn så kommer det att ändras för oss här i sverige,
stuverimonopolet är något som verkligen borde tas bort
Ingvar Bergman
Det är frågan om vilken stor båt man skall välja, bulkern eller containerfartyget. Containern med alla kringkostnader jämfört med breakbulk port to port. Där bör bulkern vinna – 2000-talet till trots.-i en normal marknad. Containerfrakterna har tills nyligen helt enkelt varit för ¨låga, det visar ju resultaten 2016 för de flesta aktörerna med all tydlighet.
Artikeln är stängd för fler kommentarer