Fotograf: Pierre Adolfsson

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

Salén köper nytt kryssningsfartyg

Salén Ship Management köper kryssningsfartyget Sea Explorer, rederiet kontrollerar sedan tidigare två systrar.

Göteborgsbaserade Salén Ship Management förvärvar kryssningsfartyget Sea Explorer, flaggat på Marshallöarna, som är ett systerfartyg till Caledonian Sky och Island Sky som rederiet äger och opererar sedan tidigare.

Övertagandet av fartyget sker i oktober och hon kommer under de närmaste två åren att segla från Arktis till Antarktis via bland annat Kanada, Grönland, Island och Kap Verde.

– Sea Explorer är i det närmaste i originalskick, så vi behöver endast göra modesta förändringar för att få henne att passa in i vår flotta. Innan övertagandet kommer hon att dockas, kanske i Halifax, för lite småjobb som att ändra skorstensmärket. Därefter kommer hon att gå till Buenos Aires för att plocka upp passagerare för en Antarktiskryssning, säger Salén Ship Managements vd Dan Wikingson, till Sjöfartstidningen, som inte vill kommentera priset.

– Hon ligger på samma prisnivå som systerfartygen om man tittar från köp till att den första passageraren kliver upp på landgången. 

Säljaren av Sea Explorer är Miamibaserade FleetPro Ocean Inc.

Sista fartygen i serien

Den Londonbaserade resebyrån Noble Caledonia (ägs av Saléns ägarbolag) chartrar fartyget och säljer resorna medan Salen Ship Management svarar för bemanning och teknisk drift av Sea Explorer, upplägget är detsamma för hennes systrar. På varje fartyg arbetar en besättning om 75 personer och de tre systrarna har kapacitet för runt 100 passagerare.

I en intervju med Sjöfartstidningen 2012 sa Katarina Salén som drog igång Salén Ship Management tillsammans med Per-Magnus Sander för fem år sedan, att just Caledonian Skys och Island Skys systrar är intressanta ur förvärvssynpunkt.

 – Först och främst fokuserar vi på att bygga upp organisationen och lägga all energi på våra nuvarande båtar. Det dyker upp båtar här och där, men många av dessa är alldeles för gamla eller ombyggda till all oigenkännlighet. Och att bygga nytt i det här segmentet är alldeles för dyrt, konstaterade Katarina Salén och fortsatte:

– Om Island Skys och Caledonias Skys systrar, femman och sjuan i serien, kommer ut på marknaden är vi givetvis intresserade. Vi ser synergin med två systerbåtar, de administrativa managementkostnaderna ökar knappt.

Nu kontrollerar alltså Salén de tre sista fartygen (nummer 6, 7 och 8) i den så kallade Renaissance-serien som byggdes i Italien på Nuovi Cantieri Apuania Spa i början av 1990-talet. Sea Explorer (Ex. Renaissance Seven, Regina Renaissance, Renai I, Sun, Island Sun och Corinthian II) byggdes 1991 för Renaissance Cruises.

15,5 knop

Caledonian Sky, Island Sky och Sea Explorer (4.200 brutto) har en längd på 90,6 meter och bredd på 15,3 meter. Marschfarten är 15,5 knop. Huvudmaskineriet består av två åttacylindriga MAN på 2. 400 hästkrafter och hjälpmotorerna av två femcylindriga MAN.

Kommentarer

  • Mikael Sulin

    Lycka till Salen..

  • Anonymous

    Jasså danta du e i köp tagen kul med framåt anda.

  • Axel Johnson

    Behöver ni nu anställa några svenska befäl? Eller är den saken sedan länge tillsatt. Man kan alltid fråga för några jobb finns inte att få för oss Sjöbefäl. Så vad ni en gör ungdomar börja inte på sjöbefälskolan. För kan inte vi mycket välbefarna befäl få jobb så vad tror ni då hur det kommer att gå för er själv.

  • Kenneth Attefors

    Snyggt jobbat Salens!

  • Robba Mattsson

    <<Bra jobbat Danta och company

  • Anonymous

    LYCKA TILL SALEN DEN BÄSTA REDERI I VÄRLDEN- JAG HAR JOBBAT PÅ MS CAYMAN OCH MITT BÄSTA JOBB I MITT LIV 1970 I ARGENTINA ALLA KÄNNER SALEN -SJÖFOLK :LYCKATILL HURRA HURRA ………………………

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.