Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Passagerarsjöfart

RG I bogserad till skroten

Fornaes Shipbreaking i Grenå hugger kanske upp före detta Kvarkenfärjan RG I. Varvet uppfyller alla miljökrav för hantering av fartygsavfall.

Det konkursade finländska färjerederiet RG Lines färja RG I anlände den 18 februari till Grenå under bogsering av finländska Polaris och Meteor. Finlands Miljöcentral (SYKE) gav den 12 februari tillstånd för RG I att lämna Vasa hamn efter beslut att inte klassficera fartyget som avfall. SYKE hade tidigare beslutat att hålla fartyget kvar i Vasa eftersom man hade fått indikationer på att hon skulle säljas vidare för att huggas upp i Indien.

RG I kommer eventuellt att huggas upp i Grenå av Fornaes Shipbreaking, som har alla miljötillstånd som krävs för att hantera giftigt avfall från fartyg. All metall återanvänds och annat avfall förstörs eller deponeras i enlighet med miljölagstiftningen.

Byggd i Östtyskland

RG I togs ur trafik vid årsskiftet efter att under 2012 ha drivits i konkursförvaltarens regi på linjen Umeå–Vasa. Dess ägare RG Line försattes i konkurs hösten 2011.

Fartyget byggdes 1983 i Wismar som Kahleberg för östtyska Deutsche Seereederei (DSR). Hon ingick i en serie roro-fartyg som var de första i sitt slag att konstrueras och byggas i Östtyskland. När TT-Line och DSR startade sin gemensamma linje TR-Line mellan Trelleborg och Rostock i januari 1992 inledde Kahleberg trafiken tillsammans med färjan Marko Polo. Innan dess hade hon moderniserats på varv i Rostock.

RG Line köpte fartyget 2004 och efter en utökning av passagerarkapaciteten sattes hon i trafik mellan Umeå och Vasa sommaren 2005.

Kommentarer

  • Anonym

    Där ser man hur lätt det är att blåsa finska s.k myndighet

  • Pär-Henrik Sjöström

    Om hon skrotas i Danmark är det väl inga problem. Enligt nya uppgifter ser det i alla fall ut som om fartyget kanske säljs vidare för att sättas i trafik i alla fall, hon lär fortfarande ha fyra år kvar till nästa klassning.

  • Anonym

    Bara bra att dom lyckades lura de finska miljömyndigheterna, bättre att vi slapp asbestvraket härifrån än att skattemedel måste slösas för att hugga upp det.

  • Anonym

    Mycket snack om en liten båt och miljötillstånd hit och dit. Hur farliga är inte dom stoora båtarna som har förlist och ligger på oceanernas botten för all framtid och förorenar.

  • Anonym

    Va fan, det är väl bättre att skrota alla fartyg i indien, det borde vara bättre att bara smutsa ner på ett ställe, än lite överallt.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.