Containerhantering i Helsingborgs hamn.

Fotograf: Helsingborgs Hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Ekonomi

Rekordår för Helsingsborgs hamn

2019 hanterade Helsingborgs hamn mer gods än någonsin tidigare. Enligt hamnen beror det bland annat på en ökning av containerlaster.

Det fanns flera anledningar till att godsmängden ökade. Rederikunderna till hamnen har ökat sina volymer, Baltic Reefers inledde 2019 med ny direkttrafik till hamnen för svenska fruktimportörer. Även Unifeeders nya anlöp där godset transporteras via järnväg med hjälp av hamnens kombiterminal spelar in. Rekordsiffran år 2019 är 267.652 TEU, en ökning med nästan elva procent jämfört med 2018.

Trender i världsekonomin

Det är även trender i världsekonomin som speglar resultatet. Konsumtionstakten fortsätter att vara hög och exportindustrin går bra, trots en del tecken på försvagning. I sin tur ökar även containertrafiken över hela världen.

– Jag är stolt över hur alla i Helsingborgs Hamn har bidragit till dessa volymer. Nu siktar vi framåt för att kunna fortsätta leverera på en marknad som är hårt konkurrensutsatt, där effektivitet, hållbarhet och fortsatt utveckling tillsammans med medarbetare och kunder kommer vara helt avgörande, säger Bart Steijaert, vd för Helsingborgs hamn, i ett pressmeddelande.

Hållbarhet och lönsamhet

Från hamnens sida ser man inga hinder med att kombinera hållbarhet och lönsamhet. I ett pressmeddelande berättar Nicklas Romell, försäljnings- och marknadschef, att det är inspirerande att marknaden visar att det går att kombinera bra affärer med hållbara sjötransporter. Under 2020 kommer Helsingborgs hamn att fortsätta sitt arbete med hållbarhet. Till exempel genom sitt samarbete med företaget Einride, där ett mål är att ta fram elektriska och självkörande transporter i hamnen.

Nordens största hamn för frukt och grönt

Även under 2019 är Helsingborgs hamn den största i Norden för importen av frukt och grönt. Till exempel ligger ICA:s frukt och grönsakshub i Helsingborg.

Helsingborg är även en stor färjehamn. Färjorna transporterar cirka åtta miljoner passagerare och två miljoner fordon mellan Helsingborg och Helsingör.