Tankfartyget Eagle S misstänks ha orsakat kabelbrott på juldagen.

Fotograf: Polisen i Finland

Kategori: Beredskap

Övervakningen skärps i Östersjön

Joint Expeditionary Force, JEF, vidtar åtgärder för att snabbare kunna identifiera misstänkta fartygsrörelser i Östersjön och underlätta samarbetet mellan länderna.

I början av januari vidtog Joint Expeditionary Force (JEF), där Sverige är medlem sedan 2017, åtgärder för en förstärkt sjölägesbild i Östersjön genom att aktivera ett så kallat gemensamt handlingsalternativ. Syftet är att snabbare kunna identifiera misstänkta fartygsrörelser och att stärka ländernas förmåga att agera tillsammans.

Detta är andra gången JEF tar initiativ för att öka vaksamhet och närvaro i områden med kritisk undervattensinfrastruktur i Sveriges närområde. Enligt den svenska regeringen visar detta att JEF har en viktig roll att spela som ett komplement till Nato.

– Tillsammans med våra allierade grannländer stärker vi säkerheten i närområdet och kommer fortsätta arbeta för dels stärkt avskräckning, dels ökad motståndskraft för att bemöta hot mot vår kritiska undervattensinfrastruktur, säger statsminister Ulf Kristersson i ett pressmeddelande.

Flera kabelbrott senaste tiden

Åtgärderna vidtas som en följd av den senaste tidens kabelbrott. På juldagen skadades elkabeln Estlink 2 mellan Finland och Estland. Polisen i Finland utreder fallet som grovt sabotage.

Finska myndigheter misstänker att oljetankern Eagle S, som seglar under Cooköarnas flagg, ligger bakom skadorna. Polis och gränsbevakning stoppade fartyget och ledsagade det in på finskt vatten för att borda det och påbörja undersökning. Man misstänker att det är fartygets ankare som har skadat kabeln. 

Enligt finska myndigheter är fartyget en del av den så kallade skuggflottan som används för att kringgå sanktioner mot rysk export av olja. 

Lasten ombord på Eagle S består av 35.000 ton blyfri bensin. Medan man undersöker om fartyget har brutit mot EU:s sanktioner mot Ryssland får lasten inte röras.

Fartygets ena ankare saknas och kan ligga kvar någonstans längs det tiotals kilometer långa släpspår som upptäckts under den pågående utredningen. 

Ligger kvar utanför Borgå

Eagle S ligger nu för ankar i Sköldvik utanför Borgå. Finsk domstol har sagt nej till rederiets begäran om att släppa fartyget.

Enligt Svenska Yle kan fartyget komma att bli kvar där hela vintern.

– Det är många utredningar och åtgärder som ska klaras av och finländska myndigheter gör det enligt handboken. Det är helt möjligt att det kan ta flera månader och att fartyget blir liggande på sin ankarplats hela vintern, säger Magnus Winberg, lektor i navigation vid sjöfartsutbildningen Aboa Mare i Åbo till Svenska Yle. 

Fler händelser under hösten

Kabelbrottet på juldagen är det senaste i en rad kabelbrott under hösten. I november upptäcktes skador på två fiberkablar mellan Sverige och Litauen respektive Finland och Tyskland. Ett kinesiskt fartyg misstänks för inblandning i händelsen. Branschen har i samband med händelsen påtalat bristen på svenskflaggade kabelfartyg.

Kustbevakningen meddelade den 27 december att myndigheten skärper sin sjöövervakning, i syfte att genom ökad närvaro skydda bland annat kritisk undervatteninfrastruktur. Sjöövervakning är ett av Kustbevakningens huvuduppdrag och har nära samverkan med försvarsmakten och andra myndigheter. 

– Kustbevakningen ser allvarligt på den senaste tidens återkommande skador på undervattensinfrastruktur. Med anledning av händelsen i Finska viken har Kustbevakningen nu förstärkt sjöövervakningen. Detta sker bland annat med fartyg och flyg, säger Daniel Stenling, biträdande operativ chef på Kustbevakningen i ett pressmeddelande. 

Försvarsmakten lånar ut fartyg

Den svenska försvarsmakten kommer att stödja Finland med ubåtsräddningsfartyget HMS Belos med anledning av de skadade kablarna mellan Finland och Estland. Sverige mottog under årets första dagar en förfrågan från Finland med en önskan om hjälp med avancerad utrustning för att stödja undersökningarna av de skadade kablarna, uppger regeringen i ett pressmeddelande. HMS Belos är utrustat för undervattensarbete och dykningsarbete och har sådan utrustning ombord.

– Vi har sedan dessa kabelbrott i Östersjön upptäcktes sagt att Sverige står redo att hjälpa våra grannar. Det råder ett allvarligt säkerhetspolitiskt läge och vi vill stärka säkerheten och samarbetet med grannar och allierade, säger statsminister Ulf Kristersson i ett pressmeddelande.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.