Efter en och en halv vecka med försenade eller inställda turer med Fjord Lines nya kryssningsfärja Stavangerfjord, har rederiet nu beslutat om en justerad tidtabell under fem veckor för att få mer tid för bränslebunkring på fartyget som är den första kryssningsfärjan i världen som endast drivs med flytande naturgas, LNG.
Problemet är att regelverken kring bunkring av fartyg skiljer sig åt i Norge jämfört med Danmark, och Sverige också för den delen.
I Norge är det inte tillåtet med LNG-bunkring så länge det finns passagerare ombord. En konsekvens av detta är att rederiet nu tvingas använda ett 10-tal gastankbilar i veckan för landtransporter mellan Stavanger och Hirtshals, en sträcka på nästan 160 mil.
Enligt rederiet för man samtal med den norska myndigheten och man hoppas på en snar förändring av regelverket. Ansvarig myndighet i Norge är Direktoratet för samfunnssikkerhet och beredskap, DSB.
Kommentarer
Kalle Anka
Vaddå? Kände man inte till reglerna INNAN man projekterade fartyget? Goddag yxskaft!
Anonym
Det nog inte så enkelt. LNG är så nytt att det kanske inte fanns några regler när dom beställde. Man får då chansa eller avstå. Sånt får man ta när man är lite pionjär. Inte lätt att klaga på reglerna om dom inte finns eller ingen vet hur dom skall tolkas.
Leax
Finns inte LNG på närmare håll,Danmark till exempel?