Fotograf: Kustbevakningen

Kategori: Haveri | Tank | Torrlast

Oklart om kollision i Öresund

Det är fortfarande oklart vad som orsakade kollisionen mellan två fartyg i Drogden-rännan i lördags.

Det var i lördags eftermiddag fartygen Kraslava och Atlantic Lady kolliderade i Drogden-rännan, på danska sidan av Öresund. Inga personer kom till skada men båda fartygen ådrog sig skador.

Vad som orsakat olyckan är än så länge oklart. Men svenska Kustbevakningen, som assisterade de danska myndigheterna, har konstaterat att det inte läckt ut någon olja. Detta efter att de varit på plats med fartyget KBV 034 samt att de granskat satellitbilder.

Enligt Maritime Danmark har det ena av fartygen, estniskägda tankfartyget Kraslava, fått tillstånd att fortsätta resan efter att myndigheter gjort en inspektion. Men Atlantic Lady, ett ryskägt kylfartyg, ligger fortfarande för ankar i väntan på inspektion.

Kraslava var på väg till St. Petersburg utan last och Atlantic Lady var på väg från St. Petersburg, mot Bear Island, när kollisionen inträffade.

Kommentarer

  • Anonymous

    Oj!

    Men inte förvånande.

  • Anonym

    Detta börjar bli en vardag, inga konstigheter.

  • Anonym

    En grundstötning/kollision eller fyllekörning per vecka av ett öststatsbefäl skall vi väl kunna leva med?

    • Anonymous

      Tänk om detta hänt i tågtrafiken. Vilket ramaskri det varit. Nu händer det till sjöss och ingen bryr sig…

  • Anonymous

    Som sagt ” som orsakat olyckan är än så länge oklart ” som sagt kan vara tekniskt, mäsnkligt (Dansk lots ) ombord ? ) eller något annat

    • Anonymous

      Lotsen har inget ansvar. Vill skepparen strunta i lotsen kan han göra det!

      Panamakanalen undantagen.

      • Anonymous

        Jo efter något desenium som befälhavare kan jag ansvarsfrågan ganska väl, vad jag menar är att om det är lots omboard i i enllighet med IMO´s rekomendation så är det mindre troligt att det handkar om en fyllekörning eller ren felnavigering.

  • Per Nordström

    Det är alltid tungt för den som har skadan på sin styrbordssida men bägge fartygen ska ju göra allt för att undvika kollision.

  • Anonymous

    Klart att det inte var svensk besättning på något av fartygen.
    Finns en anledning till att svenska sjömän är en utdöende art, ingen redare som orkar med deras gnäll.

    • stickan bås

      på tal om svensk besättnings ”gnäll” så är det nog bättre att säga och på peka fel och brister ombord, än att strunta i det som vissa nationaliteter gör med olyckor och haverier som påföljd.

  • Lars Andersson

    Godmorgon.

    Vi på Sjöfartstidningen tycker som alltid att det är roligt att så många är inne och kommenterar våra artiklar. Vi vill dock påminna alla om våra regler för kommentering och ännu en gång understryka att vi förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer som innehåller exempelvis personliga angrepp, rasistiska yttranden och/eller allmänt kränkande/nedsättande uttalanden.

    I det aktuella fallet här nedan betyder det att vi tar bort inlägg som innehåller formuleringar där människor av olika nationaliteter – oavsett vilket nationalitet det handlar om – anklagas för inkompetens i svepande och grundlösa ordalag och beskrivs på ett allmänt raljerande och nedlåtande sätt.

    Med vänliga hälsningar
    Lars Andersson / tf redaktionschef Sjöfartstidningen

    • Anonymous

      Varför ljuger du för? Skäms du inte över att ljuga offentligt så som ovan?

  • Anonymous

    Hej
    Man blir så trött på att när ett fartyg kolliderar eller går på grund så skall det kommenteras om olika nationalteter icke förmåga att navigera eller handha ett fartyg utan att det skall nämnas om svenska besättningar. Om det nu vore så att vi är så fantastiska på att sköta/navigera fartyg så skulle alla få jobb enklare en så är det inte, marknaden skulle anställa svenskar på löpande band.

    • 'allå'allå'emliga armén

      Varför ljuger du för? Skäms du inte över att ljuga offentligt så som ovan?

      • Förnamn och efternamn…

        Vad är detta för kommentar, låter som du inte kan kommentera och argumentera jag skrev inte dessa rader för att skämmas eller ljuga det är en sakligt inlägg på svar från er andra som beskyller andra nationaliteter att inte kunna handha ett fartyg utan menar att svenskar skulle klara det bättre.Om du vill diskutera frågan gör det på ett riktigt sätt och inte kom med dumma anklagelser.

        • 'allå'allå'emliga armén

          Gäsp, ni kulturmarxister förnekar er aldrig. Varför försöker du inte försvara domen mot den estniske befälhavaren som kom idag också när du ändå är igång?

          Jag skrev naturligtvis ur mitt egna perspektiv, med mina egna erfarenheter, och jag hade skämts över att ljuga så som du gjorde i ditt första inlägg.

          • Förnamn och efternamn…

            Snälla berätta vad jag ljugit om det är väl själva verket så att jag träffat dig på en öm punkt. Jag försvarar inte en som gjort ett brott, det sker även här. Vakna och se dig om så kanske du också förstår och inte sittar på din kammare och drömmer om den tid som varit.

    • Anonymous

      Korrekt Skandinaverna sitter hem på röven och läser på datorn vad som händer resten har jobb PUNKT

    • Moses

      Du tror inte löneanspråk också spelar in i rekryteringen ? Det finns kanske en anledning att västeuropeiska befäl är vanligare på mer avancerade specialfartyg än på små torrlastare ? Man får vad man betalar för. En bra regel som man kan tillämpa genom hela livet.

  • Bendix

    Jösses, hoppas ingen var i hytterna när det small!
    Smällen skedde vid möte, framgår av texten. Bägge fartygen skadade på styrbordssidorna, kylbåten akterut o tankbåten runt ankaret.Körde dom vänstertrafik?

    • Thomas G

      Ett jäkla uppvaknande om man legat och sovit där.

  • Egon Svensson

    Kanske man maste vanta pa utredningen ,innan man uttalar sig om orsaken.

    • Anonymous

      Tack Egon – bland det vettigaste jag läst på länge

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.