Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Forskning

Nytt projekt ska sjömäta Östersjön

FAMOS är förkortningen på det projekt som sex länder runt Östersjön initierat för att ytterligare mäta upp Östersjön och de leder som används av handelssjöfarten.

Finalizing Surveys for the Baltic Motorways of the Sea, FAMOS, är ett projekt initierat av Sverige, Finland, Estland, Lettland, Tyskland och Danmark. Tanken är att de innan 2020 ska sjömäta en fjärdedel av Östersjöns botten – en yta på cirka 100.000 kvadratkilometer, eller hela Portugals area.

Över hälften av ytan ligger på svensk vatten, och därför kommer projektet koordineras härifrån. I Sverige är det Sjöfartsverket som står för det praktiska arbetet.

”För handelssjöfartens behov”

– Syftet med projektet är att mäta klart Östersjön för handelssjöfartens behov, säger Benjamin Hell, som är Sjöfartsverkets projektledare för FAMOS-projektet.

– De områden vi ska mäta nu är oftast grundare än det som karterades under MONALISA-projektet. Grundare områden tar längre tid att mäta eftersom ytan man täcker med ekolodet blir mindre ju grundare det är. Vi måste jobba hårt för att nå målet.

Hoppas på EU-stöd

I slutet av februari lämnade Sjöfartsverket och de andra ländernas motsvarigheter in en ansökan om att få ta del av EU:s transportmedel. För Sveriges del beräknas projektet kosta cirka 390 miljoner kronor och förhoppningen är att EU-stödet ska stå för en tredjedel av den kostnaden.

Beslut om EU kommer stödja FAMOS väntas under sista kvartalet i år, men sjömätningen är redan igång enligt schemat. Och förhoppningen är att även Litauen ska gå med i projektet.

Miljöbesparingar

Målet är att projektet ska kunna hjälpa handelssjöfarten i deras ruttplaneringar. Till exempel kan de då planera rutterna över djupare områden för att minska motståndet i vattnet och på så sätt spara bränsle.

Projektet är uppdelat i tre faser: FAMOS Freja pågår mellan 2014–2016; FAMOS Odin pågår 2017–2018; och FAMOS Thor pågår 2019–2020 om allt går som planerat.

Kommentarer

  • Johan Ex MMT

    Hoppas staten lägger ut jobbet att mäta på svenska rederier ist för att försöka sig på det själv. Det blir garanterat dubbelt så dyrt och tar dubbelt så lång tid om staten gör det själv.
    Ex MMT

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.