Importstål. Importen av stålråvara från Asien via Halmstad har ökat mycket det senaste året.
Nyheter
-
-
Gick back. Ett fel i systemet som kontrollerar stigningen på propellerbladen var orsaken till bil- och passagerarfärjan Amorellas bottenkänning i Ålands skärgård i september 2020.
-
Statistik. Totalt reste 53 procent fler passagerare med färjor till svenska hamnar under det andra kvartalet 2021 jämfört med samma kvartal 2020. Det visar ny statistik från Trafikanalys.
-
Satsning. Regeringen satsar ytterligare 82,6 miljoner kronor på renoveringar av Göta kanal.
-
Proposition. Regeringen föreslår att Sjöfartsverkets får ökade anslag de närmaste åren. – Det kommer stärka sjöfartens konkurrenskraft och attraktivitet samt skynda på omställningen av hela transportsektorn, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
-
Goda resultat. Implementeringen av energimätningssystemet Blueflow Energy Management är nu slutförd hos Trafikverket Färjerederiet.
-
Konsekvensutredning saknas. Drivkraft Sverige anser att sjöfartens omställning kan bromsas in om grödbaserade biodrivmedel inte får räknas mot den föreslagna europeiska kvotplikten.
-
Avtal. TT-Line och Trelleborgs Hamn AB har tecknat ett nytt avtal på tio år.
-
Remiss. Från årsskiftet väntas höjningar av farleds- och lotsavgifterna. Det framgår av ett förslag från Sjöfartsverket.
-
Såld till Kina. Concordia Maritime säljer två IMOIIMax-fartyg och gör en förtjänst på 45 miljoner kronor på affären.
-
Premiär. För allra första gången någonsin anlöpte fartyget Hanseatic Spirit i dag Göteborgs Hamn. Enligt tradition hölls en plakettceremoni för att markera händelsen.
-
Logistik. APM Terminals Gothenburg tog emot fyra extraanlöp förra veckan. Det var en konsekvens av bland annat störningar i den globala värdekedjan, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
-
Premiär. Under måndagen invigdes Gotlandsbolagets nya färjelinje mellan Nynäshamn och Rostock. Närvarande i terminalen i Nynäshamn var bland annat miljö- och klimatminister Per Bolund (MP). Bolagets vd Håkan Johansson ser stora miljövinster med satsningen.
-
Biljetterna släpps. Det är ännu oklart exakt när Viking Glory sätts i trafik, men biljetter börjar säljas till avgångar från och med 1 mars 2022.
-
Svarta siffror. Viking Line redovisar en betydande resultatförbättring första halvåret 2021 bland annat tack vare reducerade kostnader och fartygsförsäljning.
-
Enkät. 70 procent av rederierna i Sverige menar att stämpelskatten är ett hinder för att flagga svenskt. Det visar en enkät från Blå Tillväxt.
-
Dop. Wasalines nybygge Aurora Botnia döptes officiellt den 25 augusti i Vasa av Marjo-Riitta Häyry.
-
Från sjö till väg. Pia Berglund, tidigare vd för föreningen Svensk Sjöfart och sedan 2019 nationell samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart på Trafikverket, lämnar sitt nuvarande uppdrag för att arbeta med framtidens vägtransporter.
-
Vraksanering. Om ett par veckor inleds arbetet med att tömma fartyget Skytteren på olja. Vraket, som ligger utanför Lysekil, klassas som Sveriges miljöfarligaste.
-
Regeringsuppdrag. Björn Garberg, nationell strategisk planerare på Trafikverket, tar den 1 oktober över uppdraget som nationell samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart när Pia Berglund slår in på en ny karriärsväg.
-
Statistik. Godsvolymerna i Göteborgs Hamn ökade under första halvåret 2021, och ökningen var som störst under årets andra kvartal.
-
Lotsning. Arbetsdomstolen fäller Sjöfartsverket för brott mot kollektivavtalet Lotsarb när en lots fortsatte arbeta efter 60 års ålder. För lotsar som vill arbeta vidare krävs ett annat avtal.
-
Sjösättning. Det andra av tre biltransportfartyg för UECC har sjösatts i Kina.
-
Mer gods. Till och med juli i år har volymerna av hanterat gods i Kapellskärs hamn ökat med 9,6 procent jämfört med samma period året innan.
-
Spikad premiär. Efter flera förseningar står det nu klart att Wasalines nya färja Aurora Botnia kommer att genomföra sin jungfrutur mellan Umeå och Vasa lördagen den 28 augusti.