Det finns skäl att ifrågasätta tidigare forskningslitteratur när det gäller skattningar av hur mycket anlöpsoptimering kan bidra till energieffektivisering, enligt en ny rapport från VTI.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Forskning

Studie: Mer bränsleeffektiv sjöfart än väntat

Att sänka hastigheten i avvaktan på att kajen ska bli ledig är ett koncept som ska bidra till energibesparing och minskade utsläpp av koldioxid. Men nu visar en ny studie från VTI att potentialen inte är så stor som tidigare studier visat.
Det hela handlar om det som brukar kallas Virtual Arrival, vilket innebär att ett fartyg sänker sin hastighet för att anpassa ankomsten till det att en kaj blir ledig. Men nu visar Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, i sin nya rapport ”Anlöpsoptimering och energieffektivitet: Skattning av maximal och realiserbar potential” att den potentialen inte är så stor som tidigare forskning visat.

Redan prenumerant? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.