Nybyggen. Just nu är bygget av Wallenius Sols två LNG-nybyggen inne i slutfasen i Kina. Nu står det även klart vad fartygen ska heta.
Nyheter
-
-
Statistik. Göteborgs hamn har klarat sig bra under pandemin och vuxit i volym under perioden, i synnerhet under 2021. Det visar hamnens redovisning för året.
-
Fartygsförsäljning. I linje med ett tidigare bankavtal har nu Concordia Maritime ingått kontrakt om försäljning av P-MAX-fartyget Stena Perros.
-
Återvänder. Rikard Engström, före detta vd för Föreningen Svensk Sjöfart, återvänder till sin föregående arbetsgivare Trafikverket.
-
Återhämtning. För Trelleborgs Hamn blev 2021 ett rekordår när det kommer till antalet hanterade lastbilar och trailers, det skriver hamnen i ett pressmeddelande. Dessutom har andelen intermodala transporter ökat med nära 30 procent.
-
Omflyttning. Ett strömavbrott gjorde att Viking Lines bil- och passagerarfärja Gabriella körde in i kajen i Helsingfors under onsdagen. Nu kommer Viking Cinderella att sättas in som vikarie.
-
Rapport. Över 25 miljoner ton koldioxid varje år är undantagna från EU:s förslag om handel med utsläppsrätter för sjöfart. Det visar en rapport från miljöorganisationen Transport & Environment (T&E).
-
Fartygsköp. Rederi Ab Nathalie i Åbo har köpt torrlastaren Flex Keston, som döpts om till Nathalie.
-
Statistik. Förra året omkom två personer inom svensk yrkessjöfart, enligt statistik från Transportstyrelsen.
-
Nischmarknad. Det andra av två NaabsaMax-tankfartyg för Thun Tankers är nu sjösatt.
-
Färjetrafik. Nu är det klart vart Stena Lines terminaler ska ta vägen när Göteborgs stad behöver den nuvarande marken för annan bebyggelse. Tillsammans ska rederiet och Göteborgs Hamn arbeta för en flytt av terminalerna och hamnverksamheten till Arendal 2027.
-
Summering. Ett sålt fartyg, ett levererat nybygge samt ökningar av både passagerar- och fraktvolymerna och dessutom en lyckad nyemission. Det är några av nyheterna från 2021 som gör att Viking Line nu går in i 2022 med stark framtidstro.
-
Nya mandat. Nya namn tar plats i ledningen för Ecsa: Cypriotiske Philippos Philis efterträder Claes Berglund som ordförande och Karin Orsel är ny vice ordförande.
-
Färjetrafik. Nytt fartyg, rekordstora fraktvolymer och en stark upphämtning på passagerarsidan. Trots ännu ett pandemiår blev 2021 ett starkt år för Wasaline.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på gratis jul- och nyårsläsning från våra senaste tidningar. I dag: För 30 år sedan gjorde Per Engwall sin första resa med passagerare till Svalbard. Nu satsar han med nytt rederi och ombyggda fartyget Virgo.
-
Ägarbyte. Småbulkfartyget Listerhav säljs till Göteborgsrederi.
-
Roro. Svenskflaggade rorofartyget Jutlandia Sea har bytt charteruppdrag från att gå för Wallenius Sol till att istället gå för Stena Line i trafiken på Nordsjön.
-
Sjösättning. Den andra nybygget för Proman Stena Bulk har sjösatts vid det kinesiska varvet Guangzhou Shipyard International (GSI).
-
Fartygsbranden. Under söndagen lämnade det branddrabbade bulkfartyget Almirante Storni Göteborgs hamn för Lysekil där nu resten av den oskadade lasten kommer att lossas. Samtidigt tackar nu det tyska rederiet alla inblandade för hjälpen med branden.
-
Årets mest lästa. Sjöfartsåret 2021 är slut, ett spännande år fyllt med sjöfartsnyheter. Vi listar de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.
-
Helgläsning. Sjöfartstidningen bjuder på gratis jul- och nyårsläsning från våra senaste tidningar. I dag: Ett reportage på elva sidor om de utmaningar som kantar Sjöfartsverkets lotsverksamhet.
-
Mot Europa. Viking Glory har nu lämnat varvet och inlett sin närmare fem veckor långa resa med destination Åbo.
-
Fartygspresentation. Sjöfartstidningen bjuder på gratis helgläsning från våra senaste tidningar. I dag: Donsötanks nybyggen Prospero och Pacifico som är skräddarsydda för bästa möjliga miljöeffektivitet.
-
Pandemin. Color Line har beslutat att även ta Color Hybrid, den andra färjan på linjen mellan Strömstad och Sandefjord ur trafik på grund av ökad smittspridning. Totalt varslas 150 personer om permittering.
-
Fartygsaffär. DFDS säljer två sidoportsfartyg till Godby Shipping och chartrar in dem tillbaka.