Dop. Tallinks nybygge MyStar döptes i dag officiellt av Estlands president Kersti Kaljulaid.
Nyheter
-
-
Brandskydd. Elbilar och nya bränslen förändrar förutsättningarna för brandskydd på roro-fartyg. Ett forskningsprojekt på Rise undersöker gällande krav på utformningen av brandskyddsutrustning för ombordanställda.
-
Inrikessjöfart. I juni invigdes Sveriges första containerpendel på inre vattenvägar på en linje mellan Stockholm Norvik och Västerås. Men det blev bara en resa och nu är linjen satt på paus.
-
Bilhamn. Efter 18 år upphör nu direktanlöpen i Malmö med biltransportfartyg från Japan med nya Toyota och Lexus-bilar. Istället får nu hamnen ett extra feederanlöp från Zeebrugge.
-
VW. Den tyska biltillverkaren Volkswagen satsar på PCTC med reducerade CO2-utsläpp som ska ägas och opereras av svenska Wallenius.
-
Fartygsaffär. Stena RoRo kommer att assistera United States Maritime Administration (MARAD) vid inköp av fartyg till Ready Reserve Force (RRF).
-
Vaccinering. WHO har beslutat att inkludera sjömän i de grupper som prioriteras för covid-19-vaccinering. Flera sjöfartsorganisationer välkomnar beslutet.
-
Försening. Wasalines bil- och passagerarfärja Aurora Botnia kommer att levereras i slutet av augusti.
-
Sommarläsning. I nära 50 år har den isbrytande bogserbåten från varvet i Åmål assisterat sjöfarten utmed västkusten.
-
Sjösättning. Det fjärde och sista fartyget i Thun Tankrs E-serie sjösattes nyligen i Leer, Tyskland.
-
Sommarläsning. Svenska Lloyds djärva satsning på trafik mellan England och Spanien blev en succé. Nu går den klassiska färjan från Lindholmens Varv till skrot.
-
Två till. Serien E-Flexer växer med ytterligare två ropax-fartyg som hyrs ut till Brittany Ferries.
-
Nummer tio. Stenas fartygsserie E-Flexer växer med ytterligare en enhet som hyrs ut till Kanada.
-
Bildreportage. Fotografen Nina Varumo har under det senaste året dokumenterat kvinnor som arbetar ombord. Vi fick en exklusiv förhandstitt på några av bilderna.
-
Tio frågor till: Anders Hermansson om EU Taxonomy – ett begrepp som har hörts allt oftare på senare tid. Sjöfartstidningen frågade Anders Hermansson, vice vd på föreningen Svensk Sjöfart med näringspolitik som ansvarsområde, vad det handlar om.
-
Fit for 55. Branschorganisationerna i Sverige och Finland förhåller sig positiva till EU:s klimatpaket men Rederierna i Finland undrar varför man inte beaktar vintersjöfartens utmaningar.
-
Kritisk. Ett samtal med Claes Berglund, som nu är inne på sitt andra år som ordförande i Ecsa. Han är kritisk till att Sverige inte syns mer internationellt i sjöfartsfrågor.
-
Närsjöfart. Det våras för närsjöfarten i Sverige. Just nu pågår flera parallella satsningar som kommer att innebära att mer godstransporter flyttas från väg till sjö. Flera aktörer pratar om ett trendbrott, både vad gäller den EU-klassade trafiken på inre vattenvägar i Sverige och nära kustsjöfart. Och det är framför allt miljöfrågan som driver på utvecklingen.
-
I hamn. Efter alla förseningar är nu Göteborgs universitets forskningsfartyg Skagerak färdigt och har fått godkända certifikat. I veckan kom fartyget till sin hemmahamn i Nya Varvet i Göteborg.
-
Summering. Under det första halvåret 2021 har Trelleborgs Hamn sett en ökning av volymerna inom alla segment jämfört med år 2020.
-
Innovationer. Stockholms Hamnar genomför just nu ett test av en helt ny typ av smart sjömärke i farleden in till Norvik. En belyst skärm har utrustats med en metanoldriven bränslecell som en del av EU-projektet Intelligent Sea.
-
Grundstötning. Totalt 106 dagar efter den ödesdigra grundstötningen mitt i Suezkanalen har nu det 400 meter långa containerfartyget Ever Given återupptagit sin resa mot Europa, det under onsdagen.
-
Landström. Under tisdagen invigde Destination Gotland och Stockholms Hamnar en ny elanslutning för att minska utsläpp till både luft och ljud från Gotlandsfärjorna.
-
Muddring. Sjöfartsverket har fått tillstånd av Mark- och miljödomstolen att bredda farleden in till Strömstad. Syftet är att öka tillgängligheten och säkerheten.
-
Färjetrafik. Pandemin har inte stoppat det numera svenskägda rederiet Molslinjen från att tro på ökade trafikvolymer mellan Ystad och Bornholm. Nu blickar rederiet fram emot leveransen av världens största höghastighetsfärja.