Loke Viking bejuter vatten på Almirante Storni i Skandiahamnen.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Haveri

Därför började branden på Almirante Storni

Det var en ljusbåge från en avsliten förlängningskabel som med största sannolikhet orsakade branden ombord på bulkfartyget Almirante Storni i december 2021. Det konstaterar Statens haverikommission som nu släppt sin slutrapport.
Det var den 4 december 2021 som branden på Almirante Storni började i virkeslasten ombord på fartyget som då låg ankrat utanför Göteborg. Det inledde en av de största brandsläckningsoperationerna på svenskt vatten i modern tid. Efter att branden pågått i lasten under en veckas tid utan att kunna släckas, begärde fartyget att få gå in till nödhamn. Efter beslut från Transportstyrelsen fick Almirante Storni anlöpa Göteborgs hamn och Skandiahamnen, dit fartyget ankom den 11 december. Där kunde branden slutligen släckas och den brandskadade delen av lasten lossas.

Redan prenumerant? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.