Premiär. Med start i februari går Stena Line in på den finska marknaden, med en ny linje från Nynäshamn till Hangö i Finland.
Nyheter
-
-
Brand. Det 177 meter långa bulkfartyget Almirante Storni började brinna utanför Göteborg under lördagseftermiddagen med 17 personer ombord. Under tisdagen fortsatte bogserbåtar och Kustbevakningens största fartyg att pumpa stora mängder vatten över branden.
-
Marknadsutblick. Tankmarknaden är fortsatt "förvånansvärt svag" trots att vi är inne i december, skriver Kim Ullman i sin sista marknadsutblick som vd för Concordia Maritime.
-
Statistik. Antalet passagerare i svenska hamnar ökade med 48 procent jämfört med samma kvartal 2020. Det visar ny preliminär officiell statistik från Trafikanalys.
-
Hybriddrift. UECC har tagit leverans av biltransportfartyget Auto Advance, det första av tre PCTC med dual-fuel LNG batterihybriddrift.
-
LNG-pionjär. Under tisdagen levererades Salamanca, det sjätte fartyget i Stena RoRos E-Flexer-serie. Färjan har långtidschartrats av franska Brittany Ferries och är det första fartyget i serien som byggts för LNG-drift.
-
Först. DNV uppges vara det första klassningssällskapet som fastställer kompetenskrav för operatörer i fjärrkontrollcenter för fartyg.
-
Fartygsaffär. Rederi AB Gotland har förvärvat roro-fartyget Valentine från Cobelfret Ferries. Fartyget har direkt chartrats ut för trafik i Nya Zeeland.
-
Öppning. Farleden på Göta älv öppnades återigen under fredagsmorgonen efter kaoset med den misslyckade sprängningen av Göta älvbrons fundament. Första fartyget passerade platsen strax efter klockan 10.00.
-
TC. Neste och Ektank fortsätter sitt långvariga samarbete genom att förlänga tidsbefraktningsavtalen för tre tankfartyg
-
Samarbete. Alfa Laval och Orcan Energy avtalar om samarbete kring ORC-teknik för den maritima sektorn.
-
Uppdatering. Kaoset på Göta älv ser ut att gå mot sitt slut. Under torsdagen görs de sista kontrollerna av farleden som förväntas kunna öppna under dagen.
-
Stopp i sjötrafiken. Bortsprängningen av Göta älvbrons fäste gick inte som planerat och betongrester har gjort farleden ofarbar. Nu ligger fullastade fartyg på kö utan besked om när de kan segla igen.
-
Sjösättning. Finneco III, det tredje fartyget i Finnlines nya serie med roro-fartyg med hybridteknik, har sjösatts på China Merchants Jinling Shipyard i Kina.
-
Ståltransporter. Langh Ship fördjupar samarbetet med Outokumpu och beställer tre multipurpose-torrlastfartyg som sysselsätts med skeppningar av bland annat rostfritt stål.
-
Belönades. Erik Thun AB får pris av Lidköpings kommun för sitt hållbarhetsarbete. ”Vi är jätteglada för det här”, säger Johan Källsson.
-
Leverans. Thun Tankers har tagit leverans av det sista av de fyra fartygen i E-klassen, Thun Empower. Fartyget kommer nu att gå in i Gothia Tanker Alliance-nätverket.
-
Premiärtur. Världens första eldrivna och självgående containerfartyg – Yara Birkeland – har gjort sin jungfruresa i Oslofjorden.
-
Miljöpris. Echandia är en av årets vinnare av det svenska klimatinnovationspriset E-Prize.
-
Diskussion. Staten behöver ta ett större ansvar för att öka sjöfartens konkurrenskraft. Det var de inbjudna politikerna eniga om under Svensk Sjöfarts höstseminarium.
-
Byggstart. Nu har byggnationen av det som HallandsHamnar kallar Europas modernaste skogshamn dragit igång.
-
Namnbyte. Under nästa vecka ska Destination Gotlands färja Visborg på ett planerat varvsbesök hos Oresund Drydocks i Landskrona. Då kommer fartyget att byta namn.
-
Framtidssäkring. Wärtsilä lanserar en ny lösning för konvertering av tvåtaktsmotorer för användning av framtida bränslen.
-
Joint venture. N-O-S har med en amerikansk partner inlett en ny verksamhet i USA och beställer fyra CTV från ett amerikanskt varv.
-
Rapport. Bergrund som sticker upp på havets botten kan förklara de hål som upptäckts i Estonias skrov. Det framgick när Stockholms universitet presenterade sina slutsatser av de undersökningar som genomförts under sommaren.