Nybygge. Under tisdagen tog Proman Stena Bulk leverans av Stena Pro Marine, det andra metanoldrivna tankfartyget från det kinesiska varvet Guangzhou Shipyard International.
Nyheter
-
-
Almedalen 2022. Almedalsveckan i Visby är igång, efter pandemiuppehåll och i nytt format. Sjöfartstidningen är på plats och fokuserar på sjöfartsrelaterade ämnen under veckan.
-
Elektrobränsle. Bolaget Flagship One har fått grönt ljus av Mark- och miljödomstolen vid Umeå tingsrätt för att bygga Sveriges första storskaliga anläggning för grönt elektrobränsle i Örnsköldsvik.
-
Uppgraderar. Den svenska Kustbevakningen har slutit ett avtal om en ny generation övervakningsfartyg. Serien, som består av sju fartyg som kallas KBV 320, kommer att levereras av Damen Shipyard.
-
Nybygge. Avatar Logistics och Jehander planerar för ett nytt eldrivet pråmfartyg för transporter av sand och grus i Stockholmsregionen. Det nya pråmfartyget beräknas kunna levereras i mitten av 2024.
-
Haveriutredning. När arbetsfartyget Seaworker gick hårt på grund söder om Karlskrona i augusti 2021 klarade sig besättningen med blessyrer medan fartyget fick skrotas.
-
Vätgas. Stockholms Hamnar har inlett ett samarbete med vätgasteknikbolaget CMB.TECH för att göra en storsatsning på vätgas i Stockholm Norvik Hamn.
-
Fartygsbeställning. AtoB@C deklarerar option och beställer ett sjunde elhybrid-fartyg, identiskt med de tidigare sex beställda på indiska varvet Chowgule.
-
Bolagsaffärer. Majoritetsägarna till Stockholms Reparationsvarv, Rederi AB Gotland, har beslutat att sälja hela sitt aktieinnehav i varvet till Lazarus Industriförvaltning AB.
-
Vindteknik. Wallenius Marine har tecknat ett avtal med den danska design- och marinarkitektfirman Knud E. Hansen om arbetet med att designa Orcelle Wind, världens första vinddrivna rorofartyg.
-
Uppdrag. Regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att lämna förslag på regler för inrättandet av regionala skyddsombud inom sjöfarten. Syftet är att minska risken för att skyddsombud ombord på fartyg är partiska för arbetsgivarsidan.
-
Ny ordförande. Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier Liner Agency, är ny ordförande för Sveriges Skeppsmäklareförening. På organisationens årsmöte valdes också tre nya ledamöter in i styrelsen.
-
Leverans. Med överlåtelsen av Baltic Enabler är Wallenius SOL:s nya duo komplett.
-
Granskning. Enligt TV4 har Viking Line fortfarande ett fartyg som helt eller delvis använder rysk olja.
-
Hybrider. Tre av fartygen i serien Stena E-Flexer utrustas med en hybridlösning från Wärtsilä.
-
Miljöteknik. Tillsammans med flera samarbetspartners deltar nu Ektank AB i projektet Hy-Ekotank med målet att konvertera Ek-Stream eller Ek-River till vätgasdrift med bränsleceller.
-
Affärer. Alfa Laval förvärvar Scanjet, ett Göteborgsbaserat företag specialiserat på tankrengöring.
-
Nybygge. I veckan har Proman Stena Bulk tagit leverans av sin första metanoldrivna tanker, Stena Pro Patria på 49 990 dwt. På sin första resa ska fartyget lasta metanol i Ulsan, Sydkorea.
-
Utredning. Jätteutsläppet i Bottenhavet tros vara tallolja, skriver SVT, som har granskat fallet.
-
Avgifter. Föreningen Svensk Sjöfart riktar skarp kritik mot Sjöfartsverkets förslag att höja lotsavgifterna.
-
Satsning. I juli kommer Finnlins att lansera en ny fraktlinje mellan Rosslare på Irland och Zeebrugge i Belgien med fartyget Finnpulp. Linjen kommer att ha två avgångar per vecka i vardera riktning.
-
Studio DSM. The Swedish Club, guldsponsor på på årets Donsö Shipping Meet, satsar stort på skadeförebyggande verksamhet.
-
Fartygsdop. Inför ett hav av åskådare på både klippor och på kajen döptes Donsötanks nybygge Prospero under onsdagen, det som en avslutning på DSM2022.
-
Studio DSM. Wärtsilä, guldsponsor för DSM, vill vara bäst när det gäller framtida bränslen för sjöfarten.
-
Studio DSM. Varvskoncernen Ö-borgen är inne i en stark expansionsfas, bland annat genom förvärvet av Tjörnvarvet Swede Ship. Det berättar Emil Backman som arbetar med inköp på Ö-borgen för Studio DSM.