Vätgas. Stockholms Hamnar har inlett ett samarbete med vätgasteknikbolaget CMB.TECH för att göra en storsatsning på vätgas i Stockholm Norvik Hamn.
Nyheter
-
-
Fartygsbeställning. AtoB@C deklarerar option och beställer ett sjunde elhybrid-fartyg, identiskt med de tidigare sex beställda på indiska varvet Chowgule.
-
Bolagsaffärer. Majoritetsägarna till Stockholms Reparationsvarv, Rederi AB Gotland, har beslutat att sälja hela sitt aktieinnehav i varvet till Lazarus Industriförvaltning AB.
-
Vindteknik. Wallenius Marine har tecknat ett avtal med den danska design- och marinarkitektfirman Knud E. Hansen om arbetet med att designa Orcelle Wind, världens första vinddrivna rorofartyg.
-
Uppdrag. Regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att lämna förslag på regler för inrättandet av regionala skyddsombud inom sjöfarten. Syftet är att minska risken för att skyddsombud ombord på fartyg är partiska för arbetsgivarsidan.
-
Ny ordförande. Fredrik Hermansson, vd för Greencarrier Liner Agency, är ny ordförande för Sveriges Skeppsmäklareförening. På organisationens årsmöte valdes också tre nya ledamöter in i styrelsen.
-
Leverans. Med överlåtelsen av Baltic Enabler är Wallenius SOL:s nya duo komplett.
-
Granskning. Enligt TV4 har Viking Line fortfarande ett fartyg som helt eller delvis använder rysk olja.
-
Hybrider. Tre av fartygen i serien Stena E-Flexer utrustas med en hybridlösning från Wärtsilä.
-
Miljöteknik. Tillsammans med flera samarbetspartners deltar nu Ektank AB i projektet Hy-Ekotank med målet att konvertera Ek-Stream eller Ek-River till vätgasdrift med bränsleceller.
-
Affärer. Alfa Laval förvärvar Scanjet, ett Göteborgsbaserat företag specialiserat på tankrengöring.
-
Nybygge. I veckan har Proman Stena Bulk tagit leverans av sin första metanoldrivna tanker, Stena Pro Patria på 49 990 dwt. På sin första resa ska fartyget lasta metanol i Ulsan, Sydkorea.
-
Utredning. Jätteutsläppet i Bottenhavet tros vara tallolja, skriver SVT, som har granskat fallet.
-
Avgifter. Föreningen Svensk Sjöfart riktar skarp kritik mot Sjöfartsverkets förslag att höja lotsavgifterna.
-
Satsning. I juli kommer Finnlins att lansera en ny fraktlinje mellan Rosslare på Irland och Zeebrugge i Belgien med fartyget Finnpulp. Linjen kommer att ha två avgångar per vecka i vardera riktning.
-
Studio DSM. The Swedish Club, guldsponsor på på årets Donsö Shipping Meet, satsar stort på skadeförebyggande verksamhet.
-
Fartygsdop. Inför ett hav av åskådare på både klippor och på kajen döptes Donsötanks nybygge Prospero under onsdagen, det som en avslutning på DSM2022.
-
Studio DSM. Wärtsilä, guldsponsor för DSM, vill vara bäst när det gäller framtida bränslen för sjöfarten.
-
Studio DSM. Varvskoncernen Ö-borgen är inne i en stark expansionsfas, bland annat genom förvärvet av Tjörnvarvet Swede Ship. Det berättar Emil Backman som arbetar med inköp på Ö-borgen för Studio DSM.
-
Studio DSM. "Det är anmärkningsvärt hur en så relativt liten plats som Donsö kan ha en så ledande roll i den globala utvecklingen av sjöfarten", säger Gijsbert de Jong på Bureau Veritas.
-
Studio DSM. För Stena AB är ett stort engagemang i hållbarhetsfrågor centralt för koncernens överlevnad. Det berättar Claes Berglund, director of public affairs & sustainability på Stena AB.
-
Studio DSM. Danska Desmi, huvudsponsor för DSM2022, är mitt uppe i ett stort projekt med installation av sina system på 29 av Donsörederiernas fartyg.
-
Första gången. Nordkompass nya brandsäkerhetspris delades för första gången ut på brandsäkerhetsseminariet på DSM2022.
-
DSM. Under tisdagseftermiddagen arrangerades den delen av DSM som kallas för Fire Safety Meet i Donsö hamn med fokus på bland annat brandsäkerhet.
-
Seminarium. Missionskyrkan på Donsö var välfylld när Commercial & Financing Meet ägde rum under DSM:s första dag.