Bokslut. Viking Line klarade högre bunkerkostnader tack vare kraftigt ökade passagerarvolymer. Bolagets rörelseresultatet för 2022 uppgick till 38,3 miljoner euro trots att driftskostnaderna ökade med 76,4 procent till 336,5 miljoner euro.
Nyheter
-
-
Klimatlag. Inför slutförhandlingarna av FuelEU Maritime, en del av EU:s klimatpaket, uppmanar Europeiska redareföreningen EU:s lagstiftande församlingar att inkludera bränsleleverantörerna i den kommande lagstiftningen.
-
Utredning. I en ny utredning om Sjöfartsverkets verksamhets- och finansieringsform ser Statskontoret få fördelar med myndighetens affärsverksform. Istället bör myndigheten följa samma regelverk som vanliga förvaltningsmyndigheter, anser utredarna.
-
Pendelbåt. Rederiet Torghatten sätter till våren in en elektrisk och självkörande färja över Riddarfjärden i Stockholm mellan Södermalm och Kungsholmen.
-
Trafikförändring. Från och med den 13 mars kommer Viking Line att göra ett försök med anlöp i Kapellskär med Viking Cinderella på vägen från Mariehamn till Stockholm.
-
Konvertering. Göteborgs Hamn ska konvertera sitt inspektionsfartyg, Hamnen, till eldrift. Det med förhoppningen om att fler ska följa efter.
-
Charter. Rederiet CLdN har chartrat roro-fartyget Tundraland från svenska Wallenius SOL, som tror på en försiktigare tillväxt under 2023.
-
Resultat. Bokslutskommunikén som Concordia Maritime presenterade under torsdagen visar ett starkare årsresultat för bolaget.
-
Statistik. Ystad hamn summerar nu ytterligare ett år med rekordsiffror för passagerartrafiken, det för tredje året i rad. Dock har godsvolymerna i hamnen minskat med nära åtta procent.
-
Management. Det svenska rederiet AtoB@C Shipping, som är ett dotterbolag till finska ESL Shipping inom den börsnoterade Aspo-koncernen, placerar management för sina tolv nybyggen hos GoTa Ship Management i Göteborg.
-
Godsvolymer. Aldrig tidigare har det transporterats så mycket gods via Helsingborgs Hamn som under 2022. Godsvolymerna steg med över två procent mot föregående år och landade på 8,6 miljoner ton.
-
Forskning. Under tisdagen hölls Sjöfartsportföljens FoI-dag i Sjöräddningssällskapets lokaler i Göteborg. En fullspäckad dag med presentationer av olika forskningsprojekt inom sjöfartsområdet.
-
Nätverk. Wista Swedens nystartade mentorskapsprogram har haft sin första träff. På plats var elva matchade par med adepter och mentorer.
-
Utökad trafik. Färjerederiet TT-Line lägger ytterligare en svensk destination till sitt linjenät. I april 2023 integreras Karlshamns hamn i tidtabellen.
-
Vd-byte. Elvir Dzanic slutar som vd för Göteborgs Hamn och blir istället ny vd för Wallenius SOL efter Ragnar Johansson. Det stod klart under tisdagen.
-
Energi. Långnäs hamn på Åland vill kunna utvecklas till en ny grön hubb för storskalig produktion av vätgas och och e-bränsleproduktion. Nu inleder energibolaget OX2 och Ålandsbanken Fondbolag en förstudie i projektet Mega Grön Hamn.
-
Utbildning. Efter att Furetank flyttat till nytt kontor i Långedrag kommer de nu att omvandla sitt tidigare kontor på Donsö till ett maritimt utbildningscentrum med avancerade fartygssimulatorer för träning, tester och certifiering.
-
Testsegel. Genom att sätta ett vingsegel på ett existerande roro-fartyg kan bränsleåtgången minskas med 7–10 procent. Det menar Oceanbird, som under 2024 ska genomföra ett fullskaligt test ombord på Wallenius Wilhelmsens fartyg Tirranna.
-
Nybyggen. Northern Offshore Services bygger just nu två hybridfartyg i Singapore. Fartygen heter Runner och Responder och är de första i rederiets nya R-klass.
-
Vänertrafiken. Inte sedan finanskrisen 2008 har så mycket gods hanterats i Vänerhamns fem hamnar som förra året. Det rapporterar SVT Nyheter Värmland.
-
Time charter. Preem tar under 2023 in produkttankern Olympus på time charter. Fartyget passar väl in i Preems arbete för säkra och hållbara sjötransporter med minskad miljöpåverkan.
-
Chefsbyte. Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén kommer att lämna sitt uppdrag vid halvårsskiftet då hennes förordnande går ut. Hon har då lett Sjöfartsverket under sex år.
-
Mässa. Under torsdagen arrangerades årets upplaga av Chalmers studentkårs karriärmässa Sjölog på Lindholmen i Göteborg.
-
Nya regler. I somras fick Transportstyrelsen i uppdrag av regeringen att lämna förslag till regler som gör det möjligt att inrätta regionala skyddsombud till sjöss. Nu har slutredovisningen lämnats in.
-
Undervattensbuller. IMO pekar på att den kommersiella sjöfarten bidrar avsevärt till undervattensbuller, som kan ha negativa effekter för marint liv. Nu finns förslag till åtgärder för att minska ljudföroreningarna.