Bojkott. EU-parlamentet har röstat för ett svenskt förslag om att stänga ute ryska fartyg från europeiska hamnar. Nu är det upp till ministerrådet att ta ställning.
Nyheter
-
-
Rysk olja. Neste ersätter största delen av sin råoljeimport från Ryssland med andra kvaliteter av råolja.
-
Sanktioner. Kriget i Ukraina har inte ännu påverkat den svenska sjöfarten i någon dramatisk omfattning, men det kan inte uteslutas att ytterligare sanktioner mot Ryssland kommer att ändra på detta
-
Nybygge. Northern Offshore Services, NOS, har tagit leverans av världens största CTV (Crew Transfer Vessel) nybygget Energizer.
-
Jungfrutur. Under måndagen döptes Viking Lines nya kryssningsfärja Viking Glory i Åbo. Under tisdagen inleddes fartygets jungfrutur.
-
Avgifter. Om Sjöfartsverket får igenom förslagen i sin nya treårsplan kan myndigheten sänka farledsavgifterna med 25 procent redan nästa år.
-
Färjetrafik. Finnlines ropaxfärja Finnclipper som gått i trafik mellan Malmö och Travemünde sedan i slutet på förra året har sålts internt inom Grimaldikoncernen. Det medför ett flaggskifte och en övertalighet bland personalen.
-
Uppvisning. Under lördagen anlände Global Mercy till Rotterdam, det av Stena RoRo specialbyggda sjukhusfartyget för välgörenhetsorganisationen Mercy Ships. Nu har allmänheten chansen att se fartyget, både fysiskt och digitalt.
-
Ropax. Det första av två nybyggen för australiska TT-Line Company har påbörjats vid varvet RMC i Raumo.
-
Bra år. Finnlines redovisar ett starkt resultat för 2021 med ökande last- och passagerarvolymer.
-
Rapport. Miljöorganisationen Transport & Environment varnar för att EU-kommissionens förslag på hur sjöfarten ska bli fossilfri tvärtom uppmuntrar till fortsatt fossilanvändande.
-
Leverans. Terntank har tagit leverans av sitt andra nybygge i en serie på två från Kina.
-
Redovisning. En förlust för helåret men en stark återhämtning som gav en marginellnettovinst andra halvåret. Det blev resultatet för Tallink under 2021.
-
Årsredovisning. Wasaline redovisar en kraftig resultatförbättring med vinstbringande resultat för 2021.
-
Premiäranlöp. Under fredagsmorgonen anlände Viking Lines nya bil- och passagerarfärja Viking Glory till Stockholm för första gången.
-
Statistik. Under 2021 var passagerar- och godsvolymerna i Stockholms Hamnar fortsatt höga mitt i rådande pandemi.
-
Ökar. Gotlandsbolaget satsar vidare på sin trafik till Tyskland under namnet Hansa Destinations. I slutet av april dubblerar de kapaciteten på linjen till Rostock genom en charter av fartyget Eliana Marino.
-
Förstudie. En ny studie har kartlagt hinder för vattenburna transporter i städer. Inte minst står gamla vanor i vägen, visar studien.
-
Kampanj. Transportföretagen startar en kampanj för att öka intresset att utbilda sig till sjöingenjör. Genom filmer i sociala medier ska man få fler unga att söka sig till yrket.
-
Provtur. Botnia Enabler, det första av Wallenius Sols båda nybyggen, har nu genomfört sin första provtur.
-
Beslut. Sjöfartsverket kommer inte längre att upphandla isbrytningen. Skälet är ändrade förutsättningar, uppger myndigheten.
-
Fartygsbrand. Tio personer saknades fortfarande under måndagen efter branden på ropaxfärjan Euroferry Olympia utanför den grekiska ön Korfu. Nu ska svenskflaggade färjan Finnclipper gå in som ersättningsfartyg.
-
El från land. Gävle Hamn AB får stöd från Naturvårdsverket genom Klimatklivet för landströmsanläggning.
-
Årsredovisning. Viking Line redovisar ett tillfredsställande resultat för 2021 tack vare en återhämtning inom passagerartrafiken från och med sommaren.
-
Forskning. Arbetet i förstudien Säker vätgasinstallation ombord har blivit en succé när det gäller samarbete. 47 aktörer från olika håll är nu med i ett nätverk som tar vätgasfrågan vidare.