Uppgifterna kommer från Clarksons Research och refereras av flera internationella sjöfartsmedier. I Clarksons senaste rapport ligger Kina på 249,2 miljoner bruttoton och Grekland hack i häl med 249 miljoner bruttoton. På tredje plats kommer Japan med 181 miljoner bruttoton, följt av Sydkorea och USA med 66 miljoner bruttoton vardera.
Många nybyggen
Kina har närmat sig Grekland som världsledande i antal bruttoton sedan landet 2018 gick om Japan och därmed hamnade på listans andra plats.
Kina har varit mer aktivt både på nybyggnadsmarknaden – och har nu nästan dubbelt så stor orderbok som Grekland – och på andrahandsmarknaden, skriver Clarksons enligt nyhetssajten Splash247 i sin senaste veckorapport. De två största fartygsägarna i Kina är statligt ägda Cosco och China Merchants.
Snabb utveckling
Enligt Splash247 ägs idag mer än en sjundedel av världshandelsflottan av kinesiska företag, jämfört med ungefär en tjugondel i början av 2000-talet. Det senaste decenniet har Kinas handelsflotta mer än fördubblats.