Landström. Terntank har blivit det första rederiet i världen att koppla in ett tankfartyg till landström. Det hände med fartyget Tern Fors genom ett första fullskaligt anslutningstest i Gävle i veckan.
Nyheter
-
-
Leverans. Thunbolagen har tagit leverans av sin nybyggda torrlastare Baltic Crystal, som nu är på väg till Rotterdam för sin första lastning.
-
Design. Sveriges nya isbrytare ska förberedas för metanoldrift. De blir därmed världens potentiellt första isbrytare att köras på metanol. Nu går utvecklingsprocessen vidare till nästa fas.
-
Färjebyte. I sommar kommer Stena Line att ta Stena Europe ur trafik på Irländska sjön. Det är ett av rederiets äldsta fartyg, byggd 1981 som Kronprinsessan Victoria på Götaverken Arendal AB i Göteborg. Ersättare blir Stena Nordica.
-
Bokslut. Efter det första hela året med nya fartyget Aurora Botnia i trafik rapporterar Wasaline ett rörelseresultat på 3,3 miljoner euro. Omsättningen ökade med 78,6 procent jämfört med 2021.
-
Olycka. Under onsdagen havererade akterrampen på Stena Jutlandica i samband med avgången från Göteborg till Frederikshavn. Inga personer skadades.
-
Utmärkelse. Seably har belönats med Smart4sea Training Award för sitt samarbete med DNV som anses ha skapat en ny standard i branschen när det gäller digitala utbildningsplattformar.
-
Byter flagg. Tallink Grupp har beslutat att flagga om Galaxy till lettisk flagg. Flaggskiftet ska ske i mitten av april.
-
Risk. Sjöfartsverket har genom sjömätningar tagit fram unika bilder på sju miljöfarliga vrak som kan behöva saneras.
-
Bokslut. Tallink Group gjorde en nettovinst på 13,9 miljoner euro för 2022 och är därmed tillbaka på svarta siffror för första gången sedan 2019. Koncernens passagerar- och fraktstatistik och resultat förbättrades över hela linjen jämfört med året innan.
-
Nyttjandeförbud. Bulkfartyget som stoppades i Malmö sedan Transportstyrelsen upptäckt en rad allvarliga säkerhetsbrister ombord har nu fått lämna hamn. Bristerna bedöms ha åtgärdats.
-
Batteriteknik. Transportstyrelsen har gjort en uppdatering av sina riktlinjer för batteri- och hybriddrivna fartyg för att förtydliga vad som krävs för att en elektrisk konvertering eller nyinstallation ska bli godkänd.
-
Hamnanlöp. Gävle hamn inför ett kösystem för anlöpande fartyg. Syftet är att möjliggöra för fartyg att sänka utsläppen genom eco-driving.
-
Fartygsaffärer. Furetank och kanadensiska Algoma Central Corporation utökar sitt joint venture FureBear genom att tillsammans med Larsson Shipping ta över Algomas produkttankfartyg Algonorth.
-
Avyttring. Det blir ingen trafik mellan Visby och Västervik i sommar. Det står klart efter att Gotlandsbolaget meddelat att de vill sälja eller hyra ut fartyget HSC Gotlandia II.
-
Bokslut. Viking Line klarade högre bunkerkostnader tack vare kraftigt ökade passagerarvolymer. Bolagets rörelseresultatet för 2022 uppgick till 38,3 miljoner euro trots att driftskostnaderna ökade med 76,4 procent till 336,5 miljoner euro.
-
Klimatlag. Inför slutförhandlingarna av FuelEU Maritime, en del av EU:s klimatpaket, uppmanar Europeiska redareföreningen EU:s lagstiftande församlingar att inkludera bränsleleverantörerna i den kommande lagstiftningen.
-
Utredning. I en ny utredning om Sjöfartsverkets verksamhets- och finansieringsform ser Statskontoret få fördelar med myndighetens affärsverksform. Istället bör myndigheten följa samma regelverk som vanliga förvaltningsmyndigheter, anser utredarna.
-
Pendelbåt. Rederiet Torghatten sätter till våren in en elektrisk och självkörande färja över Riddarfjärden i Stockholm mellan Södermalm och Kungsholmen.
-
Trafikförändring. Från och med den 13 mars kommer Viking Line att göra ett försök med anlöp i Kapellskär med Viking Cinderella på vägen från Mariehamn till Stockholm.
-
Konvertering. Göteborgs Hamn ska konvertera sitt inspektionsfartyg, Hamnen, till eldrift. Det med förhoppningen om att fler ska följa efter.
-
Charter. Rederiet CLdN har chartrat roro-fartyget Tundraland från svenska Wallenius SOL, som tror på en försiktigare tillväxt under 2023.
-
Resultat. Bokslutskommunikén som Concordia Maritime presenterade under torsdagen visar ett starkare årsresultat för bolaget.
-
Statistik. Ystad hamn summerar nu ytterligare ett år med rekordsiffror för passagerartrafiken, det för tredje året i rad. Dock har godsvolymerna i hamnen minskat med nära åtta procent.
-
Management. Det svenska rederiet AtoB@C Shipping, som är ett dotterbolag till finska ESL Shipping inom den börsnoterade Aspo-koncernen, placerar management för sina tolv nybyggen hos GoTa Ship Management i Göteborg.