Svarar. Svensk Sjöfart ger tummen ned för Sjöfartsverkets förslag om höjda farleds- och lotsavgifter nästa år.
Nyheter
-
-
Fartygspresentation. Terntank satsar på segel i kombination med metanoldrift på fartygen i serien Hybrid Solution Plus. Tern Vik är första fartyget ut i serien, ett fartyg som kommer att visas upp under Donsö Shipping Meet.
-
Arbetsmiljö. Inspektionerna från förra året visar på en positiv trend. Men förtöjning är fortsatt ett problemområde. Det visar föreningen RSI:s senaste rapport.
-
Statistik. En ökning inom containersegmentet och rekordmånga containrar som kommer till hamnen med tåg, en liten ökning även inom roro men minskade volymer inom energi, nya bilar och bulk-segmenten. Så summerar Göteborgs Hamn årets första sex månader.
-
DSM2025. På måndag drar Donsö Shipping Meet igång. Ladda inför sjöfartsfesten med årets mässtidning.
-
Nya bränslen. Furetank tar ett avgörande steg mot fossilfrihet och driver sin EU-baserade fartygsflotta på biogas. Ett storskaligt avtal för massbalanserad biometan möjliggör en omedelbar övergång till förnybar drift.
-
Nytt bolag. FuelEU Maritime öppnar upp nya vägar för sjöfarten att minska sina utsläpp av växthusgaser. Furetank startar ett dotterbolag som ska hjälpa fler rederier handla med utsläppsminskningar som kan överlåtas till andra i det nya systemet.
-
DSM2025. Med start på måndag den 1 september vankas det sjöfartsfest i dagarna tre ute på Donsö när Donsö Shipping Meet går av stapeln. Här är fartygen som gästar ön och som håller öppet för besök.
-
Bunkring. I samband med modelltester av Sirius kommande bunkerfartyg möttes de inblandade i nybyggnadsprojektet för att snacka samarbete.
-
Kryssning. Nästan 165.000 resenärer reste med kryssningsfartyget Birka Gotland under juni, juli och augusti 2025. Det är en ökning med 5.000 resenärer jämfört med i fjol enligt nya siffror från Gotland Alandia Cruises.
-
Leverans. Nu har Terntank tagit leverans av nybygget Tern Land, det andra fartyget i rederiets nya serie kallad Hybrid Solution Plus.
-
Nybygge. Leveranserna av Vingafartyg till Furetank rullar på. Nu har Fure Ven, det sjuttonde fartyget i serien, levererats till samarbetsbolaget Furebear.
-
Samarbete. DFDS och TT-Line har ingått ett så kallat space charter-avtal på tre färjerutter på Östersjön. Det för att kunna erbjuda fler avgångar från Sverige och Tyskland till Klaipeda i Litauen.
-
Bildspel. Under måndagen invigde Oceanbird sitt 40 meter höga vingsegel i Landskrona. Sjöfartstidningen var på plats.
-
Invigning. Nu är sjöfartens omställning här på riktigt och en viktig del kommer att bli resan tillbaka till seglen. Det menar Oceanbird som under måndagen invigde sitt 40 meter höga vingsegel i Landskrona.
-
Nya bränslen. Viking Line sexdubblar under hösten sitt inköp av förnybar biogas (bio-LNG). Biobränslet ska användas på fartygen Viking Glory och Viking Grace, på rutten Åbo–Stockholm-rutten, och är ett samarbete med Gasum gällande så kallad pooling.
-
Rekrytering. Nu är det klart att Ellen Norrgård kommer att efterträda Erik Froste som rederichef på Trafikverket Färjerederiet. Därmed återkommer hon till rederiet efter två år som vd för Värmdö Hamnar.
-
Nedskärning. Sjöfartsverket har nu genomfört den inbesparing som meddelades i maj då man lade ett varsel som omfattade 44 administrativa tjänster.
-
DSM2025. Om knappt två veckor slås portarna upp till Donsö Shipping Meet. Redan nu kan du läsa om mässan, deltagande företag och öns rederier i årets upplaga av DSM Exhibition Magazine.
-
Nytt jobb. Med ett tydligt uppdrag att stärka bolagets kommersiella fokus har Oceanbird rekryterat Amrit Kaur Bhullar som ny vd. Hon tillträder den 1 januari 2026.
-
Fartygstest. I september kommer det gå att flyga fram på vattnet mellan Göteborg och Öckerö. Då kommer Västtrafik att genomföra ett två veckor långt test med Candelas eldrivna bärplansfärja mellan Stenpiren i centrala Göteborg och Öckerö färjeläge.
-
Kvartalsrapport. Gotlandsbolaget gör en förlust på nära 280 miljoner kronor under första halvåret 2025. Destination Gotland har ökade passagerarvolymer, men satsningen på Go Nordic Cruiseline lever inte upp till förväntningarna intäktsmässigt.
-
Säger upp sig. Efter 17 år som vd för Ystad Hamn Logistik AB meddelar nu Björn Boström att han kommer att lämna sin post i början av 2026.
-
Sjömanskyrkan. Nu står det klart att Sjömanskyrkan i Göteborg lämnar lokalerna i Majorna och flyttar till sjömanscentret Rosenhill. Det rapporterar Tidningen Sjömannen.
-
Hamn. Juli blev en bra månad volymmässigt i Helsingborgs Hamn. Containergodset ökade med hela 22 procent jämfört med samma månad förra året. Även passagerartrafiken har ökat.