Debatt. Sjöfartens utmaningar i form av den gröna omställningen kräver samverkan mellan lokala, regionala och statliga aktörer Det skriver landshövdingen i Västra Götalands län Sten Tolgfors i en debattartikel i GP.
Nyheter
-
-
Isbrytning. Efter en rekordtidig start på vintern är nu samtliga av Sjöfartsverkets fem isbrytare i full drift.
-
Statistik. Tallink har haft ökande passagerarvolymer på bolagets alla linjer under 2023, men har samtidigt tappat över 20 procent på fraktsidan. Det framkommer i ett pressmeddelande.
-
Statistik. Trots försäljning av två fartyg har Viking Line haft i det närmaste likvärdiga passagerarsiffror under 2023 jämfört med året dessförinnan. Det meddelar rederiet i ett pressmeddelande.
-
Styrning. I årets regleringsbrev till myndigheterna finns flera områden som berör sjöfarten. Bland annat får Transportstyrelsen i uppdrag att underlätta för elektrifiering av fartyg.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på extra läsning från de senaste numren av tidningen under helgerna. Idag: Sture Larsson och Per-Olof Torwaldson började som springpojkar i Röda Bolaget som tonåringar och blev kvar till pensionen.
-
Klimat. Det blir en stor omställning när sjöfarten blir en del av EU:s system för handel med utsläppsrätter. Sjöfartstidningen har undersökt hur branschen förbereder för EU ETS som nu börjat gälla.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på extra läsning från de senaste numren av tidningen under helgerna. Idag: Besättningen på Stena Scandinavica gjorde allting rätt när en kyltrailer började brinna ombord.
-
Mest lästa 2023. Sjöfartsåret går mot sitt slut, ett spännande år fyllt med sjöfartsnyheter och samtidigt ett rekordår för Sjöfartstidningens webb. Här listar vi de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på extra läsning från de senaste numren av tidningen under helgerna. Idag: Fler lotsningar och många frågor efter nya lotsförordningen, men också fler brott mot lotsplikten.
-
Säkerhet. En ökad hotbild gör att Helsingborgs hamn ansökt till Länsstyrelsen om att göra container- och energiterminalen till ett civilt skyddsobjekt.
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på extra läsning från de senaste numren av tidningen under helgerna. Idag: Sjöfartsanalytikern Christopher Pålsson på Maritime-Insight förutspår några svåra år framöver för containerrederierna.
-
Fartygspresentation. Världens första metanoldrivna containerfartyg är flitig gäst i västsvenska hamnar.
-
Fartygspresentation. Med specialbyggt lastrum anpassat för stålvaror är Lovisa först ut i Langh Ships nya trio med isförstärkta multipurposetorrlastfartyg.
-
Elektrometanol. Liquid Wind har ansökt om miljötillstånd för att bygga sin tredje elektrometanolfabrik i Sverige. Det handlar om en anläggning i Umeå som ska kunna börja producera bränsle år 2027.
-
Yrket. Per-Olof Torwaldson började som springpojke i Röda Bolaget 1948 och Sture Larsson kom dit 1950. Båda blev kvar till pensionen.
-
Fackliga förhandlingar. Nu står det klart att all tillsvidareanställd personal på Viking Cinderella får behålla sina anställningar när fartyget byter till finsk flagg. Det rapporterar tidningen Sjömannen.
-
Ekonomi. Ett investeringsstöd för överflyttning av gods till järnväg och sjöfart inväntar just nu EU-kommissionens godkännande. Syftet med den breddade ekobonusen är att avlasta det svenska vägnätet och att minska utsläpp.
-
Försvar. Försvarsberedningen betonar transportsektorns och sjöfartens betydelse för att Sveriges totalförsvar ska fungera. Bra och välkommet, menar Svensk Sjöfart.
-
God jul. Sjöfartstidningens redaktion vill önska alla läsare en riktigt god jul och ett gott nytt år. Följ oss på webben under helgerna!
-
Säkerhet. Besättningens förmåga att hantera oförutsägbara situationer är avgörande vid en kris. Ett nyligen avslutat forskningsprojekt har analyserat säkerhetsträning inom svensk sjöfart för att utveckla förslag på hur den kan bli bättre.
-
Vindassistans. Tillsammans med charterkunden Louis Dreyfus Company gör nu Wisby Tankers en satsning på segelteknik ombord på sin juicetanker Atlantic Orchard.
-
Kommentar. Situationen i Röda havet är allvarlig, och att civila besättningar ombord på handelsfartyg attackeras är helt oacceptabelt. Det säger Svensk Sjöfarts vd Anders Hermansson som välkomnar initiativet till en internationell koalition för att skydda fartygen i området.
-
Försvar. Attackerna på fartyg i Röda havet får rederier att undvika området. Nu initierar USA ett internationellt samarbete för att skydda fartygen.
-
Avtal. Stena Line har ingått ännu ett avtal med hamnoperatören Peel Ports Group om trafik till en av bolagets hamnar under de nästkommande 77 åren, fram till år 2100. Det är det andra avtalet med samma längd som rederiet tecknat med Peel Ports i år.